جراحی لیزری چشم

چــند بار تا بحال حین بازی بسکتبال عینکتان از چشمتان
افـتـاده اسـت؟ حتـی لنز هم گاهی می تواند دردسر ساز
شود، وقتی یادتان می رود هنگام خواب آنها را بردارید و...

در ده سـال گـذشته جراحی جدیدی کشف شده است که
با آن میـتوان مشکلات بینایی را از بین برد. جراحی لیزری
چـشم
LASIK و PRK متداول ترین این جراحی ها هستند،
اگر چه انواع دیگری نیز از این جراحیـهـای لیزری وجود دارد.
ایـن جراحی عملی است که برای هر دو چشم حتی کمتر
از 30 دقیـقه وقـت می گیرد و زندگی انسانهای بسیاری را
تغییر داده است. البته از آنجا که این نوع جراحی به تازگی
ابداع شده است،  هنوز اسرار زیادی در مورد آن وجود دارد.

LASIK و PRK نقـاط منفی و مثبت بسیاری در خود دارد، از
این رو حتماً قبل از اقدام به جراحی آزمایشات و تست های مقدماتی را نزد پزشک خود انجام دهید.

قبل از اقدام به انجام هر عمل جراحی، بهتر است اطلاعات لازم در مورد جراحی مورد نظر را کسب کنید. معمولاً همه افراد قبل از انجام جراحی ناراحت و نگران هستند، اما پس از کسب اطلاعات لازم در آن مورد می توانید کمی از نگرانی هایتان بکاهید.   

LASIK
عمل LASIK به این صورت انجام می شود که: فرد روی یک صندلی خوابیده می نشیند، قطره ای محلول بی حس کننده در چشم شما ریخته می شود. کل نواحی چشم باید کاملاً تمیز باشد. از ابزاری برای گشاد نگاه داشتن چشم استفاده می شود تا پلک را کاملاً باز نگاه دارد. حلقه ای مستقیماً روی کره ی چشم قرار می گیرد و زمانی که دور قرنیه چشم عمل مکش انجام می گیرد، دید شما تیره و تار خواهد شد. وسیله ی مخصوص جدا کردن قرنیه به آن حلقه وصل شده و جراح تلاش می کند تا لایه ای از روی قرنیه فرد جدا کند. همانطور که می بینید اصلاً عمل ساده ای نیست.

بعد از این کار حلقه و وسیله ی مخصوص جدا کردن قرنیه را برمی داریم. شما هنوز دیدی کاملاً تیره و تار دارید. دکتر همانطور که می خواهد لایه ی برداشته شده را در جای خود بگذارد، از شما می خواهد که به نوری خیره شوید.

حال که شما به شیء ثابتی خیره شده اید، صدایی شنیده و بوی سوختن مو را حس خواهید کرد، در حالیکه لیزر در حال تغییر شکل قرنیه چشمتان است و کار خود را انجام می دهد. بعد از انجام این کار، لایه برداشته شده از روی چشمتان به دقت جابه جا می شود و پوششی محافظتی روی چشمانتان کشیده می شود تا آسیبی نبینند.

PRK
عمل PRK نیز بسیار شبیه به عمل LASIK است، با این تفاوت که در اینجا عمل توسط لیزر اکسمر انجام می شود. همینطور به جای ایجاد لایه، سلول های سطح چشم با لیزر برداشته می شوند و نتیجتاً قرنیه تغییر شکل خواهد داد. هرچند عمل RPK بسیار بی خطر تر از عمل LASIK است، اما طول مدت درمان طولانی تر است.

پس از عمل
مطمئناً بعد از این عمل چشمانتان به طرز معجزه آسایی شفا نمی یابند. 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید تا بیناییتان کاملاً تثبیت شود. در طی این مدت، جلسات متعددی برای ویزیت دکتر برنامه ریزی می شود که در این جلسات پزشک از درصد موفقیت عمل شما را آگاه می کند. معمولاً داروهایی نیز برای کاهش سوزش و حساسیت پس از عمل تجویز می شود.

حال که از کارهایی که روی قرنیه ی حساس شما در طی این عمل انجام می گیرد آگاه شدید، باید ببینید آیا می توانید فرد مورد نظر برای انجام این عمل جراحی باشید یا خیر. افراد مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات را می توان با هر دو عمل جراحی LASIK و PRK درمان کرد.

آمادگی های لازم
اگر به تازگی شماره ی لنز یا عینکتان عوض شده است، نمی توانید عمل جراحی را انجام دهید، چون هنوز در دوره ای بی ثبات قرار دارید و شماره ی چشمتان در حال تغییر است.

افرادی که در حدود 20 سالگی و پایین تر قرار دارند، یا آنها که از داروهای تاثیرگذار روی بینایی استفاده می کنند یا افرادی که مبتلا به دیابت هستند، نیز نمی توانند این عمل جراحی را انجام دهند. حتی افراد ورزشکار نیز گاهاً رد می شوند چون معمولاً در خطر اصابت چیزی به صورت و بدنشان هستند و نمی توانند مراحل درمانی را به راحتی طی کنند.

در آماده شدن برای جراحی چند مرحله باید طی شود. برای افرادی که از لنز استفاده می کنند، باید حدود 2 تا 4 هفته قبل از اولین آزمایشات از آن استفاده نکنند چرا که باعث تغییر شکل قرنیه می شود.

در روز عمل نباید از هیچگونه کرم یا ادوکلن روی صورتتان استفاده کنید چون مانع عمل شده و به مشکلات آتی می انجامد. قانون های بسیار دیگری هم وجود دارد که به خود شما و عادات زندگیتان برمی گردد، از این رو مراجعه به یک متخصص قبل از انجام عمل کاملاً ضروری است.

نترسید
با وجود همه ی اعمالی که برای مداوای بینایی شما انجام می گیرد، عمل لیزری چشم جادو نیست. بعضی ها پس از عمل هنوز مجبور به استفاده از عینک بوده اند. بعضی دیگر نیز نیازمند درمان های اضافی شده اند.

آنها که مشکلات بزرگ بینایی داشته اند، موفقیت بسیار کمی در این جراحی ها داشته اند که ارزش عمل کردن هم نداشته است. باید بگویم که در بسیاری از موارد حتی با وجود به دست آوردن بینایی کامل و درمان قطعی، مشکلات قبلی بعد از مدتی دوباره برگشته اند.

می دانم که بیان این موقعیت ها باعث ناامیدی شما می شود، پس بهتر است که زیاد تحت تاثیر تبلیغات عظیمی که برای این نوع جراحی ها می شود قرار نگیرید و قبل از هر اقدامی خوب در این مورد تحقیق کرده و موقعیت خود را بررسی کنید.

اضافه می کنم که عمل بر روی هر دو چشم در یک زمان بسیار پرخطرتر است. ممکن است به از کار افتادن هر دو چشم منجر شود و سختی و ناراحتی کار را دوچندان می کند. با وجود ناامیدی که از این حرفها نصیبتان می شود، باز هم می گویم، به افرادی فکر کنید که با گذشتن از همه ی این خطرها و انجام عمل، بینایی خود را به طور کامل به دست آورده اند و زندگیشان کاملاً تغییر کرده است.

به چه قیمتی؟
قیمت و هزینه ی این عمل آخرین چیزی است که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. برای عمل LASIK معمولاً قیمتها برای هر چشم به طور جداگانه از 200 تا 400 هزار تومان متغیر است، درحالیکه عمل PRK هزینه ای در حدود  800 هزار تومان برای هر چشم به همراه دارد. اما به یاد داشته باشید که هزینه این عمل ها به میزان بینایی چشم شما هم بستگی دارد.

خاطر نشان می کنم که با وجود متداول شدن این جراحی ها امروزه، هیچ ضمانتی برای آن نیست. قبل از اینکه هیچ اقدامی انجام دهید، خوب باید در این مورد فکر و تحقیق کنید. موقعیت خود را بسنجید و به عواقب این جراحی نیز بیندیشید.

دلسوخته

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد