نکات مهم برای داشتن ناخنهای جذاب

1- از رژیم غـذایی متـعــادل کــه شــامــل
مقادیر فراوان از میوه ها و سبزیجات تازه،
حبوبات و گوشت لخم میباشد اســتفاده
کنید.

2- هــنـگـام انـجام وظـایف خـانه به ویــژه
شستن ظرفها از دستکش استفاده کنید.

3- ناخن را با برس ویژه تمیز کنید مخصوصا پس از کار با مواد کثیف.

4- برای سوهان کشیدن ناخنهایتان از سوهانهای نرم و ظریف استفاده کرده و هـیچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نکشید. ناخن هـا را تنها از سـمـت گوشـه به سمت مرکز ناخن در یک جهت سوهان بکشید.

5- از ناخنها استفاده ابزاری نکنید مثلا از آنها برای بیرون آوردن منگنه استفاده نکنید.

6- ناخنها را خشک و تمیز نگاه دارید این کار کمک میکند تا باکتریها و قارچها روی ناخنها تجمع پیدا نکنند.

7- اگر ناخنهای پایتان ضخیم بوده و کوتاه کردن آنها دشوار است آنها را بمدت 5 الی 10 دقیقه درون مخلوط آب و نمک گرم(یک قاشق چای خوری نمک در نیم لیتر آب) فرو ببرید. این کار باعث نرم شدن آنها میگردد.

8- ناخنها را برای دارا بودن حداکثر استحکام بـاید بـطور مستقیم کوتاه کرده و اندکی در گوشه ها گرد شوند.

9- هیچگاه کوتیکول ناخن را جدا نسازید چون این کار باعث ایجاد عفونت میگردد.

10- از جویدن ناخنها خودداری کنید.

11- صـابون و مواد شوینده قوی سبب خشکی و ترک برداشتن ناخنها می گردند. بـرای شستن دستها از صابونهای ملایم استفاده کنید.

12- بیش از یکبار در هفته از لاک برها استفـاده نـکنـیـد زیـرا آنـها بـاعـث خشـکی ناخن میگردند. در صورت استفاده از آنها از لاک برهای فاقد استون استفاده کنید.

13- پیش از باغبانی ناخنهای خود را در صابون فرو ببرید این کار سبب میشود کثـافـات به زیر ناخنها نفوذ نکنند.

14- پس از سوهان کشیدن ناخن هـا، آنهـا را برای چنـد دقیـقه درون آب گرم صابون دار ماساژ دهید تا چربی ناخنها گرفته شود.

15- یک تا سه ماه از سال به ناخنهای خود استراحت دهید و هیچ گـونه لاک و یـا نـاخـن مصنوعی بکار نبرید تا ناخنها مجددا سلامتی خود را بازیابند.

16- آب و مایعات فراوان بنوشید.

17- برای داشتن ناخنهای سلامت مصرف روزانه 2.5 میـلی گـرم بـیوتـیـن (غیـر از زنـان باردار) و غذاهای حاوی بیوتین مانند تخم مرغ و جگر بسیار مفید میباشد.

18- هر روز دستان و ناخن های خود را با مواد مرطوب کننده مرطوب کنید. همــچنین از غذاهای سرشار از سولفور و سیلیکون مانند گل کلم و ماهی استفتده کنید.

19- آب هویج تازه بنوشید چون سرشار از کلسیم و فسفر بوده و در استحکام ناخنـهـا بسیار مفید میباشد.

20- براق کننده لب برای نرم کردن ناخنها بسیار موثر میباشد.

21- از لاک بر پیش از لاک زدن نیز استفاده کنید زیرا با زدودن چربی ناخن آن را برای قرار گرفتن بهتر لاک آماده میسازد.

22- بـرای زدودن لکهای ایجاد شده توسط گرد و غبار و باکتریها و یا لاکها مـی تـوانـیـد از مـخلوط 10 قسـمت آب و یـک قسـمت سفـید کنــنده خانگی استفاده کرده و لکها را پاک کنید.

23- پس از لاک زدن حتما از براق کننده لاک(برق ناخن) استفاده کنید زیرا باعث میشود ناخن ها در برابر شکنندگی مقاوم تر شوند. همچـنین بـراق کنـنـده را بـدون لاک نـیــز به ناخنهای خود بزید زیرا با این کار رطوبت ناخنها حفظ میگردد.

دلسوخته

 

مراقبت از ناخنها

ناخنها هنگامیـکه در شرایط ایده آلی باشند بسیار جـذاب
میباشند. همچنین ناخنها منعکس کننده عادات شخصی
فـرد هستند: خوب یا بد. جدا از جاذبه آرایشی، ناخن هـا
وظایف دیگری نیز بعهده دارند از جمله کمک به بــلند کردن
اجـسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتـان و یا دسـت
کاری اجــسام و از هـمـه مــهمتر آن که ناخن هـا سلامت
عمومی بدن را بازتاب می کنند.

نـاخن از پروتئینی بنام کراتین تشکیل یافته (کراتین در مو
و پوست نیز وجود دارد) و دارای بخشهای مختلفی اسـت
که به آن میپردازیم:

1- MATRIX: ماتریکس قسمت پنهان ناخن می بـاشد. در واقع ریشه ناخن بوده که در آن رشد ناخن انجام میگیرد.

2- NAIL PLATE: قسمت قابل رؤیت ناخن است. همـان چیـزی کـه مـا از آن بنام ناخن یاد می کـنیم. از کراتین مرده تشـکیل یافته و کمـی مـحدب می باشد. اساسا بی رنگ است اما بواسطه شبکه مویرگهای خونی که در زیر آن واقع است صورتی بنظر می آید.

3- NAIL BED: پوست زیر ناخن میباشد که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه پلیت ناخن را بعهده دارد.

4- LUNULA: قسمتی از ماتریکس می باشد. هـمان قسمت هلالی شکل سفید رنگ کـه در ته ناخن قابل مشاهده است (بیشتر در ناخن شست). عـلت سفیـد بودنـش آن است که هنوز سلولهای آن کراتینه نشده و به تکامل نرسیده اند.

5- CUTICLE: ادامه پوس بستر ناخن(NAIL BED) بوده و بین پوست انگشتان و صفـحـه ناخن (NAIL PLATE) واقع بوده و این دو بخش را به یکدیگر متصل میسازد.کوتیکول ناخن به عنـوان یک سد ضد آب عـمـل نـموده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماریزا به قسمت ماتریکس جلوگیری میکند.

6- NAIL FOLDS(تای ناخن): به عنـوان چهارچوب و تکیه گاه ناخن در سه سمت چپ و راست و پایین ناخن آن را احاطه کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرعت رشد ناخن

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد توجه کنید:

1- ناخن بطور طبیعی 0.1 میلی متر در روز و یا 3 میلی متر در ماه رشد میکند.
2- سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر میباشد.2 تا 3 برابر.
3- سرعت رشد ناخنها در تابستان بیشتر از زمستان میباشد.
4- سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.
5- سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است.(جز در زنان باردار و مسن)
6- اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست 3 الی 6 ماه طول می کشد تا مجددا ناخن بطور کامل رشد کند این زمان برای ناخنهای پا 12 الی 18 ماه میباشد.

اختلالات ناخن

1- لکه های سفید رنگ: علت آن میتواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید میگردد.

2- عفونتها: می تـواند عامل آن باکتریها و یا قارچها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود.

3- شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـباشند اما اگر یکباره روی ناخنها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.

4- حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد.

5- قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کــمبـود آهــن و کـم خونی میباشد.

6- شکاف در لبه ناخن: علت آن فرو بردن انـگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها میباشند.

7- تردی و شکنندگی ناخنها: علت آن میـتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبوـد ویتامینهای A ،C ،B6 و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید.

8- ناخنهای فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخنهای پا مشـاهده میگردد و علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخنها و کفش تنگ میباشد که باعث می گردد گـوشــه ناخن بدرون گوشت فرو رود.

9- برخی بیماریها از روی ناخنها قابل تشخیص میباشند: بسـتر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی - بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی - ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی - ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیـمـاری ریـوی - سـرخـی مـختـصـر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیـه میباشد.

دلسوخته

 

ساعت بیولوژیک بدن

 

شما  "سحر خیز" میباشید  یا "شـب زنده دار"؟ آیا تاکنون
شـده کـه زودتـر از زنـگ سـاعـت  به طـور خـودکــار از خواب
برخیزید؟ بطور کلی ساعت درونی بدن شما به شما کمک
می کـنـد تا فعالیت خود را در ساعات روز افزایش داده و در
تــاریکی و شب هنگام از شدت آنها بکاهید و به استراحت
بپـردازیـد. هـمـچـنـین چـرخـه خـواب  و بـیــداری، فـعالیت و
اسـتـراحت، حرارت بدن، بـرونـده قـلـب، مـصـرف اکسیژن و
مـیـزان ترشح غدد درون ریز توسط همین ساعت بیولوژیک
بدن تنظیم می گـردنـد. سـاعــت بیولوژیک مختص انسانها
نبـوده و تـمـام مـوجـودات زنـده از بــاکتری ها گرفته تا خود
انـسـانها  واجد چنین ساعتی میباشند. در تنظیم ساعت
بیولوژیک بدن 3 عضو با یکدیگر همکاری میکنند:

1- گیرنده های نور واقع در چشمها
2- بخشی از هیپوتالاموس بنام
SCN
3- غده صنوبری

هنگامی که نور (بطور طبیعی نور خورشید) به چشمها میرسد گیرنده های نور آن را به هیپوتالاموس مغز مخابره میکنند سپس هیپوتالومس به غده صنوبری که چشم سوم نیز نامیده میشود، فرمان میدهد که ملاتونین ترشح کند. در واقع تولید ملاتونین نسبت به دو عامل نور و حرارت حساس میباشد. هنگامی که نور و حرارت کاهش می یابد ما احساس خواب آلودگی خواهیم کرد چرا که تولید ملاتونین افزایش می یابد. ملاتونین در غیاب نور و در شب تولید میگردد بطوری که میزان ملاتونین در شب 10 برابر میزان آن در روز میباشد. میزان ترشح و تولید ملاتونین در افراد مسن کاهش می یابد. از این رو آنها صبها زودتر از خواب برمیخیزند. بر هم خوردن تنظیم ساعت درونی و ناهمخوانی آن با محیط پیرامون و شبکه اجتماعی منجر به بروز بی خوابی مزمن، هواپیمازدگی و اختلال خواب درشاغلینی که در دو شیفت کار میکنند، میگردد.

شما میتوانید با اندازه گیری دمای بدن و سطح هوشیاری خود در طی شبانه ریز پی ببرید که آیا جزو دسته سحر خیزها میباشید و یا شب زنده داران. در جه حرارت بدن افراد سحر خیز معمولا در پیش از ساعت 8 بعد از ظهر کاهش می یابد. این افراد از لحاظ آناتومی انعطاف ناپذیر بوده و اوج حرارت بدن و سطح هوشیاری آنان در اوایل بعد از ظهر می باشد. اما افراد شب زنده دارانطباق پذیری بیشتری دارند. در افراد سحر خیز ملاتونین کمتری ترشح میگردد بنابراین بیشتر در معرض اختلالات خواب قرار دارند.

مترونوم بدن

5 ریتم مختلف حاکم بر بدن میباشند:

1-ULTRADIAN(کمتر از 24 ساعت)

2-CIRCADIAN(تقریبا 24 ساعت)

3-CIRCASEPTIAN(هفت روزه)

4-CIRCATRIGINTAN(یک ماهه)

5-CIRCA-ANNUAL(یک ساله)

 

ULTRADIAN: ضربان قلب (هر ثانیه یک بار) - تنفس (هر 6-4 ثانیه) - امواج مغزی(کسری از ثانیه) - چرخه های 90 دقیقه ای شامل: گرسنگی-چرخه های ادراری و خواب آلودگی. هر سیکل خواب مرکب از 6-5 چرخه ULTRADIAN میباشد که هر کدام از آنها 60 تا 90 دقیقه بطول می انجامد. نخستین مرحله از این چرخه ها REM (حرکات سریع چشمها و رویا بینی) میباشد که 5 تا 15 دقیقه بطول می انجامد. سپس مراحل بعدی یکی پس از دیگری ادامه یافته تا به مرحله چهارم میرسند. سپس 10 تا 15 دقیقه چرخه متوقف گشته و مجددا چرخه بعدی آغاز میگردد. (طبیعت کاری کرده که چنانچه ما به اندازه کافی رویا نبینیم سرانجام به یک بیمار روانی و روانپریش تبدیل میگردیم).

CIRCASEPTAN:مجددا ضربان قلب-فشار خون-دمای بدن و سطح هورمونها را شامل میگردد. حتی میزان پس زدگی عضو پیوندی توسط بدن هر هفت روز یک بار افزایش مییابد.

CIRCATRIGINTAN: سیکل قاعدگی را شامل میگردد. یک چرخه قاعدگی بطور متوسط 29 روز بطول می انجامد. که با سیکل قمری هماهنگ است. جالب است بدانید زنانی که در یک اتاق بسر میبرند بمرور زمان در یک روز و همزمان  با یکدیگر قاعده خواهند شد.

CIRCA-ANNUAL: بطور مثال موارد افسردگی در فصل زمستان به اوج خود میرسد-کودکان در تابستان سریعتر رشد میکنند -م وارد خودکشی در اردیبهشت ماه و تصادفات رانندگی در اواخر تابستان به اوج خود میرسند.

CIRCADIAN: متداولترین ریتم میباشد. درجه حرارت بدن، فشار خون، تقسیم سلولی، خواب و بیداری، استراحت و فعالیت ما همگی از یک الگوی تکراری روزانه تبعیت میکنند بدون آنکه ما متوجه آن گردیم. سیکل شبانه روزی ما اندکی طولانی تر از 24 ساعت معمول میباشد و از 25 ساعت در افراد 20 ساله تا 24 ساعت  و 30 دقیقه در افراد بالای 60 سال متغیر میباشد. برخی کارشناسان نیز معتقدند که مدت این سیکل در تمام سنین یکسان بوده و 24 ساعت و 11 دقیقه میباشد.

چگونه میتوان سیکل شبانه روزی را اصلاح کرد؟ نور خورشید یکی از کارآمدترین گزینه هاست. چون نور خورشید قادر است ریتم شما را طبیعی کرده و به حالت اولیه باز گرداند. بنابراین 15 تا 20 دقیقه در روز را زیر نور خورشید سپری کنید. با شناخت ریتم شبانه روزی خود سعی کنید  برنامه های روزانه خود را مطابق با آن پی ریزی کنید. از سیکل 90 دقیقه ای خود غافل نشوید که در شما یک احساس گرسنگی ایجاد میکند. خواب نیمروزی اشکلالی ندارد اما حتما از ساعت 3 بعد از ظهر به بعد بیدار باشید.

یک ریتم شبانه روزی معمولی به شرح زیر میباشد:

7-6 صبح: دمای بدن افزایش می یابد. سطح هورمونهای جنسی در اوج خود میباشند. سرعت سوخت و ساز بدن حداکثر است.

11-10 صبح: حداکثر هوشیاری و گوش بزنگی. بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب در حافظه کوتاه مدت می باشد.

13-12 ظهر: حداقل میزان انرژی و درجه حرارت بدن. آدرنالین کاهش می یابد. احساس خواب آلودگی نیمروزی حادث میشود.

3 بعد از ظهر: دمای بدن و آدرنالین مجددا افزایش می یابند. بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب در حافظه بلند مدت است.

7-5 بعد از ظهر: درجه حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود میرسند.بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزش میباشد.

9 شب: ملاتونین افزایش  و سوخت و ساز کاهش می یابد.

11 شب: معمولا خواب آلودگی به حداکثر خود میرسد.

5-3 صبح:سطح هورمونها و دمای بدن به حداقل خود تنزل می یابند. خواب عمیق.

نکات بسیار سودمند در خصوص این پدیده که شما را در برنامه ریزی های روزانه تان  یاری میدهد:

1-اوج خواب آلودگی در ساعات 3 تا 6 صبح و 2 تا 4 بعد از ظهر میباشد.

2-اوج هوشیاری در ساعات 9 تا 11 صبح و 8 تا 10 شب می باشد.

3- در پاییز آسانتر میتوان لاغر شد تا در بهار. ما معمولا در زمستان بیشتر غذا میخوریم اما این عادت بدیست زیرا که در زمستان کالری تبدیل به چربی میشود. در زمستان هیچگاه فعالیت بدنی خود را متوقف نسازید.

4- دارو را در اواخر صبح مصرف کنید (پیش از ظهر) زمانی که ترشحات معده به حداکثر خود میرسد.

5-قرار ملاقاتها و جلسات خود را در اواخر بعد از ظهر ترتیب دهید.

6-مقاومت قلب در ساعت 5 بعد از ظهر به حداکثر و در ساعت 9 صبح به حداقل خود میرسد به همین خاطر اغلب حملات قلبی در صبح روی می دهند.

7-حساسیت دندانها به درد بین ساعات 3 نیمه شب و 8 صبح به حداکثر خود و در ساعت 3 بعد از ظهر به حداقل خود میرسد بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی 3 بعد از ظهر میباشد.

8-شدت علایم و واکنش بدن به مواد حساسیت زا از ساعت  7 تا 11 شب به حداکثر خود میرسد. بنابراین در این ساعات بیشتر مراقب خود باشید.

9-حملات آسمی در ساعت 3 بعد از ظهر به حداقل و از ساعت 11 شب بتدریج افزایش یافته و در ساعت 6 صبح به اوج خود میرسد.

10-چنانچه قصد دارید تا شب را بیدار بمانید یک شام پر پروتئین و کم چرب میل کنید. و در روز نیز یک فنجان قهوه غلیظ بنوشید.

دلسوخته

 

جراحی لیزری چشم

چــند بار تا بحال حین بازی بسکتبال عینکتان از چشمتان
افـتـاده اسـت؟ حتـی لنز هم گاهی می تواند دردسر ساز
شود، وقتی یادتان می رود هنگام خواب آنها را بردارید و...

در ده سـال گـذشته جراحی جدیدی کشف شده است که
با آن میـتوان مشکلات بینایی را از بین برد. جراحی لیزری
چـشم
LASIK و PRK متداول ترین این جراحی ها هستند،
اگر چه انواع دیگری نیز از این جراحیـهـای لیزری وجود دارد.
ایـن جراحی عملی است که برای هر دو چشم حتی کمتر
از 30 دقیـقه وقـت می گیرد و زندگی انسانهای بسیاری را
تغییر داده است. البته از آنجا که این نوع جراحی به تازگی
ابداع شده است،  هنوز اسرار زیادی در مورد آن وجود دارد.

LASIK و PRK نقـاط منفی و مثبت بسیاری در خود دارد، از
این رو حتماً قبل از اقدام به جراحی آزمایشات و تست های مقدماتی را نزد پزشک خود انجام دهید.

قبل از اقدام به انجام هر عمل جراحی، بهتر است اطلاعات لازم در مورد جراحی مورد نظر را کسب کنید. معمولاً همه افراد قبل از انجام جراحی ناراحت و نگران هستند، اما پس از کسب اطلاعات لازم در آن مورد می توانید کمی از نگرانی هایتان بکاهید.   

LASIK
عمل LASIK به این صورت انجام می شود که: فرد روی یک صندلی خوابیده می نشیند، قطره ای محلول بی حس کننده در چشم شما ریخته می شود. کل نواحی چشم باید کاملاً تمیز باشد. از ابزاری برای گشاد نگاه داشتن چشم استفاده می شود تا پلک را کاملاً باز نگاه دارد. حلقه ای مستقیماً روی کره ی چشم قرار می گیرد و زمانی که دور قرنیه چشم عمل مکش انجام می گیرد، دید شما تیره و تار خواهد شد. وسیله ی مخصوص جدا کردن قرنیه به آن حلقه وصل شده و جراح تلاش می کند تا لایه ای از روی قرنیه فرد جدا کند. همانطور که می بینید اصلاً عمل ساده ای نیست.

بعد از این کار حلقه و وسیله ی مخصوص جدا کردن قرنیه را برمی داریم. شما هنوز دیدی کاملاً تیره و تار دارید. دکتر همانطور که می خواهد لایه ی برداشته شده را در جای خود بگذارد، از شما می خواهد که به نوری خیره شوید.

حال که شما به شیء ثابتی خیره شده اید، صدایی شنیده و بوی سوختن مو را حس خواهید کرد، در حالیکه لیزر در حال تغییر شکل قرنیه چشمتان است و کار خود را انجام می دهد. بعد از انجام این کار، لایه برداشته شده از روی چشمتان به دقت جابه جا می شود و پوششی محافظتی روی چشمانتان کشیده می شود تا آسیبی نبینند.

PRK
عمل PRK نیز بسیار شبیه به عمل LASIK است، با این تفاوت که در اینجا عمل توسط لیزر اکسمر انجام می شود. همینطور به جای ایجاد لایه، سلول های سطح چشم با لیزر برداشته می شوند و نتیجتاً قرنیه تغییر شکل خواهد داد. هرچند عمل RPK بسیار بی خطر تر از عمل LASIK است، اما طول مدت درمان طولانی تر است.

پس از عمل
مطمئناً بعد از این عمل چشمانتان به طرز معجزه آسایی شفا نمی یابند. 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید تا بیناییتان کاملاً تثبیت شود. در طی این مدت، جلسات متعددی برای ویزیت دکتر برنامه ریزی می شود که در این جلسات پزشک از درصد موفقیت عمل شما را آگاه می کند. معمولاً داروهایی نیز برای کاهش سوزش و حساسیت پس از عمل تجویز می شود.

حال که از کارهایی که روی قرنیه ی حساس شما در طی این عمل انجام می گیرد آگاه شدید، باید ببینید آیا می توانید فرد مورد نظر برای انجام این عمل جراحی باشید یا خیر. افراد مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات را می توان با هر دو عمل جراحی LASIK و PRK درمان کرد.

آمادگی های لازم
اگر به تازگی شماره ی لنز یا عینکتان عوض شده است، نمی توانید عمل جراحی را انجام دهید، چون هنوز در دوره ای بی ثبات قرار دارید و شماره ی چشمتان در حال تغییر است.

افرادی که در حدود 20 سالگی و پایین تر قرار دارند، یا آنها که از داروهای تاثیرگذار روی بینایی استفاده می کنند یا افرادی که مبتلا به دیابت هستند، نیز نمی توانند این عمل جراحی را انجام دهند. حتی افراد ورزشکار نیز گاهاً رد می شوند چون معمولاً در خطر اصابت چیزی به صورت و بدنشان هستند و نمی توانند مراحل درمانی را به راحتی طی کنند.

در آماده شدن برای جراحی چند مرحله باید طی شود. برای افرادی که از لنز استفاده می کنند، باید حدود 2 تا 4 هفته قبل از اولین آزمایشات از آن استفاده نکنند چرا که باعث تغییر شکل قرنیه می شود.

در روز عمل نباید از هیچگونه کرم یا ادوکلن روی صورتتان استفاده کنید چون مانع عمل شده و به مشکلات آتی می انجامد. قانون های بسیار دیگری هم وجود دارد که به خود شما و عادات زندگیتان برمی گردد، از این رو مراجعه به یک متخصص قبل از انجام عمل کاملاً ضروری است.

نترسید
با وجود همه ی اعمالی که برای مداوای بینایی شما انجام می گیرد، عمل لیزری چشم جادو نیست. بعضی ها پس از عمل هنوز مجبور به استفاده از عینک بوده اند. بعضی دیگر نیز نیازمند درمان های اضافی شده اند.

آنها که مشکلات بزرگ بینایی داشته اند، موفقیت بسیار کمی در این جراحی ها داشته اند که ارزش عمل کردن هم نداشته است. باید بگویم که در بسیاری از موارد حتی با وجود به دست آوردن بینایی کامل و درمان قطعی، مشکلات قبلی بعد از مدتی دوباره برگشته اند.

می دانم که بیان این موقعیت ها باعث ناامیدی شما می شود، پس بهتر است که زیاد تحت تاثیر تبلیغات عظیمی که برای این نوع جراحی ها می شود قرار نگیرید و قبل از هر اقدامی خوب در این مورد تحقیق کرده و موقعیت خود را بررسی کنید.

اضافه می کنم که عمل بر روی هر دو چشم در یک زمان بسیار پرخطرتر است. ممکن است به از کار افتادن هر دو چشم منجر شود و سختی و ناراحتی کار را دوچندان می کند. با وجود ناامیدی که از این حرفها نصیبتان می شود، باز هم می گویم، به افرادی فکر کنید که با گذشتن از همه ی این خطرها و انجام عمل، بینایی خود را به طور کامل به دست آورده اند و زندگیشان کاملاً تغییر کرده است.

به چه قیمتی؟
قیمت و هزینه ی این عمل آخرین چیزی است که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. برای عمل LASIK معمولاً قیمتها برای هر چشم به طور جداگانه از 200 تا 400 هزار تومان متغیر است، درحالیکه عمل PRK هزینه ای در حدود  800 هزار تومان برای هر چشم به همراه دارد. اما به یاد داشته باشید که هزینه این عمل ها به میزان بینایی چشم شما هم بستگی دارد.

خاطر نشان می کنم که با وجود متداول شدن این جراحی ها امروزه، هیچ ضمانتی برای آن نیست. قبل از اینکه هیچ اقدامی انجام دهید، خوب باید در این مورد فکر و تحقیق کنید. موقعیت خود را بسنجید و به عواقب این جراحی نیز بیندیشید.

دلسوخته

 

فواید خنده

 

نگرش ما نسبت به زندگی و توانایی هایمان در راه مقابله
با مشکلات بـنـوع روابطمان و بویژه رابطه های صمیمی تر
بستگی دارد. زمانیـکه ترشرویی در رابطه ای وجود داشته
باشد، هر فردی در زندگی خود احساس خلا پیدا می کند
و دلـیـل آن نیـز ایـن امر می باشد که کیفیت زندگی ارتباط
شـدیـدی بـر روی تعادل روحی و روانی افراد می گذارد. اگر
میخواهید از زندگی خود راضی باشید، بنابراین باید رابطه
ها را شاداب و با نشاط نگه دارید.

آمـار طلاق حاکی از آن است که ما به هیچ وجه در این امر
مـوفـق ظـاهر نشده ایم. تقریبا در حدود نیمی از ازدواج ها
بـه طـلاق مـنـجر مـی شود و پایان ها ناگواری را به همراه
می آورند. بسیاری از آن ازدواج هایی که به قوت خود باقی می مانند نیز زوجین به ندازه کافی شاد و خوشحال نیستند.

البته باید ذکر کنیم که بیشتر مردم ارزش یک رابطه سالم را می دانند و بدون توجه به اینکه چند بار ممکن است در عشق شکست بخورند، باز هم با امید فراوان به راه خود ادامه داده و به آینده امیدوارند. به همین دلیل مطالبی در این زمینه که در کتابهای مربوط به روابط و بحث ها و برنامه های تلویزیونی وجود دارند، وقت مردم را به خود اختصاص می دهند. و برخی از آنها ممکن است که بر روی زوج های خوشحال و یا ناراحت تاثیر گذار واقع شوند.

اما از میان تمام فاکتورهایی که برای ایجاد جوی مساعد در روابط خانوادگی پیشنهاد می شود یک راه حل وجود دارد که کمتر از آن به عنوان یک مداوا یاد شده. این در حالی است که هر فرد آرزوی آن را می کند و همواره میزان بیشتری از آن را درخواست میکند: خنده

البته واضح است که بیشتر زوج های شاد و خندان به وقایع خنده دار و فیلم های خنده داری که در تلویزیون مشاهده می کنند، می خندند نه به یکدیگر. و مهمتر از هر چیز این است که هیچ گاه به یکدیگر خرده نمی گیرند و سر خودشان را با جوک هایی که از طریق e-mail به دستشان می رسد گرم می کنند.

اما خنده ای که در خانه رشد کند یکی از نیازهای ضروری زوج های ناراحت و غمگین است. خندیدن یکی از نیازهای اولیه و از انواع ضروری آن می باشد که تنها مختص انسان ها می باشد و نشاند هنده زندگی اجتماعی است. (زمانی که هیچ شنونده ای در مقابل شما وجود نداشته باشد هیچ خنده ای هم به وجود نمی آید). خندیدن باعث پیوند دادن انسان ها به یکدیگر می شود. ذهن گوینده و شنونده را با هم هماهنگ کرده و نشان می دهد که از نظر احساسی با هم موافق نظر هستند.

مطالبی که گفته شد همه جزئی از نظریات رابرت پروواین دکترای عصب شناسی میباشد. او معتقد است که بحث خندیدن آنقدر پیچیده است که نمی توان در ازمایشگاه ها در مورد آن بحث کرد. به جای آن او موقعیت های خنده آوری را که به خودی خود ممکن است در زندگی روزمره هر یک از انسان ها رخ دهد را جمع آوری کرده و نتایج آنرا در کتاب خود با نام: کتاب پنگوئن ها (2001) که نوعی تحقیق علمی میباشد به چاپ رسانده است.

خنده یک فضای مثبت احساسی را به وجود می آورد و طرفین نیاز برقراری ارتباط نزدیک تری را نسبت به هم پیدا کرده و از وجود یکدیگر بیشترین لذت را می برند. یکی از نتایجی که دکتر پرووین به آن دست پیدا کرده حاکی از آن است که حتی گوینده ها خیلی بیشتر از شنونده ها از تاثیرات مثبت خندیدن بهرمند می شوند. خنده و شوخی اضطراب و عصبانیت را از بین می برد و راه رسیدن به صمیمت را هموار می سازد.

خنده از طریق قانون های سخت از پیش تعیین شده به وجود نمی آید بلکه در حین مکالمه و برقراری ارتباط است که افراد شروع به خندیدن می کنند. دکتر پرووین معتقد است که: "خنده ارتباطی به خوشمزگی ندارد بلکه در رابطه با ارتباط های اجتماعی است که معنا پیدا می کند."

در این قسمت برخی از یافته های متعجب کننده او را با هم مرور می کنیم

  • خندیدن امری است که به طور تصادفی رخ می دهد و شما را به نتایج بسیار زیادی می رساند اما یکی از بهترین ره آوردهای آن: در کنار هم جمع کردن مردم می باشد. در حقیقت فواید سلامتی خنده از حمایت های اجتماعی که برای فرد به وجود می آورد نشئت می گیرد.
  • خنده نقش مهمی در پیوستن دل ها به یکدیگر دارد. مردها عاشق خانم هایی هستند که در حضورشان از ته دل می خندند.
  • هر دو جنس (چه زن و چه مرد) خندیدن را دوست داشته و بسیار می خندند. اما خانم ها بیشتر از آقایون می خندند – تقریبا در حدود 126 درصد بیشتر از مردها – و آقایون نیز خیلی بیشتر خنده تحویل می گیرند.
  • خنده خانم ها یکی از مولفه های ضروری برای حفظ یک رابطه سالم می باشد
  • خنده در زوج ها با افزایش وزن کاهش پیدا می کند.
  • مثل خمیازه، خنده نیز واگیر دار است. کسی نمی تواند در مقابل آن از خود مقاوت نشان دهد.
  • یکی از راه های ایجاد خنده (و به طور حتم یکی از قدیمی ترین راه ها) غلغلک دادن است. غلغلک دادن یک امر کاملا اجتماعی است چرا که هیچ یک از ما نمی تواند شروع کند به غلغلک دادن خودش. ما کسی را غلغلک می دهیم تا او نیز در مقابل به این عمل ما واکنش نشان هد. برای اینکه دیگران شما را غلغلک ندهند و به عنوان یک فرد غلغلکی شناخته نشوید باید خودتان انها را غلغلک دهید.
  • نه تنها تمام مردم از غلغلک خوششان می آید (چه غلغلکی ها چه کسانی که آنها را غلغلک می دهند) بیشتر افراد معتقدند که این عمل نشانه ای از علاقه و محبت است.
  • احتمالا غلغلک باید ریشه تمام بازی ها باشد. این کار دارای تاثیرات دوجانبه و متقابل می باشد. به عبارت دیگر آهنگ یک ارتباط سالم می باشد. البته می تواند غریزه جنسی را در بزرگسالان تحریک کند.
  • احساس غلغلکی بودن در سنین میانسالی تا حد بسیار زیادی کاهش مییابد. انسان ها به تدریج شروع به از دست دادن "محرک های لامسه ای" می کنند. دکتر پرووین معتقد است که میل به غلغلک، لمس کردن و شروع بازی، به تدریج ازبین می رود. اما هیچ گاه نباید فراموش کرد که چنین رفتارهایی جزء نقاط حساس عواطف یک فرد به شمار می روند.
  • بنابراین دفعه اینده که با همسر خود به مشکل برخورد کرده و شروع به جر و بحث نمودید، در اتاق را به شدت به هم نکوبید و خارج نشوید. به جای آن شروع کنید به غلغلک دادن همسر خود. ( قسمت های غلغلکی بدن به ترتیب حساسیت: زیر بغل، شکم، روی دنده ها، پا، زانو، گلو، گردن و کف دست ها می باشد.)
  • ما می دانیم که این کار مشکلات شما را به طور کلی از بین نمی برد اما می تواند به منزله نقطه شروعی باشد تا شما دونفر در کنار یکدیگر بنشینید و با هم در رفع انها کوشش کنید.

دلسوخته

 

اسرار مربوط به روابط جنسی خانمها

 

آیا می دانید چه روزهایی خوب است برای:

Ø     پوستتان؟

Ø     خلاقیتتان؟

Ø     اُرگاسمتان؟

 


نوسانات ماهانه ی هورمون ها می تواند باعث افسردگی و یا خوشحالی، خستگی یا پر انرژی بودن، بی علاقگی به سکس و یا  شهوتی شدن شما شود. اما اگر شما بتوانید این تغییرات را پیش بینی کنید، می توانید از لحظاه های خوبتان بهترین استفاده را برده و این زمان را طولانی تر کنید. در اینجا چرخه ی خصوصیات شما را از روز 1 تا 28 بررسی کرده و راهبردها و متدهایی برای کنترل و تنظیم رفتارهایتان به شما معرفی می کنیم. 
 

روز  1  تا  7 :

هفته ی بدی است برای بدنتان
دوران قاعدگیتان روز اول شروع شده است و به همراه خود حالات بدی مثل اسهال نیز می آورد (به خاطر بالا رفتن میزان پروستاگلاندین، ماده ی شیمیایی که باعث تحریک روده می شود این حالت ایجاد می شود). افرادی که مبتلا به آسم یا میگرن هستند، بیماریشان در این دوره تشدید می شود.   

هفته ی خوبی است برای مغزتان
همینطور که به روز ششم نزدیک می شوید، وارد یک مرحله ی فولیکولی می شوید. این زمان دوران آرامی است که تخمک ها رشد کرده و آماده می شوند که از تخمدان بیرون بیایند. برای کارهایی که نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد، دورانی فوق العاده است.

رابطه ی جنسی در این دوره
میزان کم استروژن باعث می شود که دیرتر تحریک شوید، به همین خاطر باید از شریک جنسیتان بخواهید که کمی بیشتر فعالیت کند.

 

روز  8  تا  14:

هفته ی خوبی است برای بچه سازی
همینطور که بدنتان خود را برای تخمک گذاری در روز 14 آماده می کند، میزن استروژن کم کم افزایش می یابد. علائمی که به شما کمک می کند تا بفهمید تخمک گذاری انجام شده است یا خیر و قدرت باروری دارید شامل موارد زیر است:  تغییر رنگ مایع تخلیه شده از مهبل از زرد-سفید گرفته تا اینکه کاملاً شفاف می شود. در بعضی زن ها خونریزی و دل درد هم اتفاق می افتد.

هفته ی خوبی است برای خُلقتان
استروژن در ابتدا به صورت یکنواختی افزایش می یابد، اما بعد این افزایش سرعت میگیرد. روز 14 (تخمک گذاری) شما دیگر احساس تعادل می کنید. حال و حوصله پیدا می کنید و اعصابتان راحت است.  

رابطه ی جنسی در این دوره
رابطه ی جنسی در این دوره بسیار پرلذت خواهد بود و اُرگاسم بهتری خواهید داشت. شریکتان نیز همراه شما در این دوران لذت زیادی خواهد برد.

 

روز 15  تا  21:

هفته ی بدی است برای پوستتان
پوشش رحم دوباره در حال ساخته شدن است و ممکن است در این دوره جوش و لک روی پوستتان مشاهده کنید. در چنین وضعیتی می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید. احتمالاً متخصص مربوطه برایتان آنتی بیوتیک برای مصرف یک هفته تجویز خواهد کرد.

هفته ی خوبی است برای اعتماد به نفستان
به اواسط هفته که می رسید، میزان پروژسترون رو به افزایش می رود که یک خوشحالی و خوشبینی ناگهانی به شما می دهد. در قرعه کشی ها شرکت کنید، یا ترفیع رتبه ای که خیلی وقت بود می خواستید را با رئیستان در میان بگذارید. تا میتوانید از این دوران لذت ببرید.   


روز 22  تا  28:

هفته ی بدی است برای PMS (علائم قبل از قاعدگی)
میزان پروژسترون به بالاترین حد خود رسیده و نشانه ای است برای اینکه شما به دوره قبل از قاعدگی وارد شده اید. البته ممکن است هیچگونه علائمی (همه ی علائم، از درد سینه گرفته تا سردرد) نداشته باشید و یا فقط بعضی از آنها را در خود مشاهده کنید. به خاطر ترشح میزان کمی هورمون مردانه ی تستوسترون در این دوره، ممکن است با علائمی مثل زیاد شدن موی صورت یا تند شدن عرق بدن مواجه شوید.

هفته ی بدی است برای روحیه تان
ممکن است در این دوران احساس افسردگی کنید. اشتهایتان نیز بسیار بالا خواهد رفت و ممکن است برای رفع این گرفتگی و افسردگی زیادتر از معمول غذا بخورید. پس بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که حال شما را هم بهتر کند مثل برگر بوقلمون یا سیب زمینی پخته که هر دو حاوی آمینو اسیدی هستند که باعث بالا بردن روحیه می شود. اگر احساس نفخ داشتید از غذاهای پر-پروتئین، کم کربوهیدرات و کم نمک استفاده کنید، هم حالت نفخ را از بین خواهد برد و هم به تقویت روحیه ی شما کمک می کند. نگران چاق شدن هم نباشید، به خاطر بالاتر بودن درجه حرارت بدن کالری بیشتری خواهید سوزاند.

رابطه ی جنسی در این دوره
تولید تستوسترون بیشتر باعث آرام تر شدن و در نتیجه جذاب تر شدن صدایتان میشود.

 

روز 28:

با علائمی روبه رو خواهید شد که به شما می گوید فردا روز قاعدگیتان است:  باد کردن شکم، کم خوابی و سردرد.

 

دلسوخته

 

 

طولانی تر زندگی کنید

 

آیا تا به حال فکر کرده اید که برای ترک سیگار یا محافظت از خودتان در مقابل بیماریهای منتقله جنسی ( STD) چه می توانید انجام دهید؟ درمورد کاهش احتمال تصادف کردن با ماشین یا ابتلا به بیماری های قلبی چطور؟ نگران نباشید، اگر تا به حال اقدام نکرده اید، میتوانید با رعایت نکاتی که در زیر برایتان آورده ایم زندگی خود را تغییر دهید و عمری طولانی تر داشته باشید.

محلول های شستشوی دهان برای ترک سیگار
محققین دانشگاه محلی نیویورک، شستشو دهنده ی دهانی درست کرده اند که مزه سیگار را در دهان از بین می برد. این محلول شستشو با نیکوتین واکنش می دهد و مزه و بوی آن را تغییر داده و طعم بد و چندش آوری در دهان ایجاد می کند.

آنقدر طعم بدی در دهان ایجاد میکند که اکثر سیگاری ها حاضر به تحمل آن نمیشوند. این محلول شستشوی دهان، سه تا چهار ساعت دوام دارد و تاثیری روی مزه ی سایر غذاها ندارد.

قدرت نعناع
آیا می دانید چرا خانم ها در باشگاه آدامس می جوند؟ دلیلش این است که بتوانند بیش از مردان تمرین کنند. محققین دانشگاهی در غرب ویرجینیا کشف کرده اند که بوی نعناع توانایی شما را برای ورزش کردن بالا می برد.

بوی نعناع باعث می شود که سختی ورزش کردن را احساس نکنید، از اینرو تمریناتتان شدیدتر و با حرارت تر خواهد شد و راحت تر انجام خواهد گرفت.

مقابله با چربی
شیمیدانان مدت زیادی است که دریافته اند چربی آنقدر هم برای بدن مضر نیست. بر طبق تحقیقاتی که در دانشگاه وینکونسین انجم گرفت، یک چربی رژیمی که اسید لینولئیک مزدوج (CLA) نام دارد می تواند به ساختن عضله و ماهیچه در بدن کمک کند.

البته اشتباه متوجه نشوید: CLA چربی را از بین نمی برد، اما می تواند با پیوند خوردن با سلول هایتان از تولید چربی جدید جلوگیری کند و با اینکار باعث می شود که تاثیرات ورزش بیشتر در بدن باقی بماند. گرچه می توانید آن را به ورت مکمل هم از بازار خریداری کنید اما  گوشت گاو و لبنیات هم حاوی این ماده هستند.

STD ها
بیماری های بسیاری هستند که از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شوند. در اینجا به چند نوع از این بیماری ها اشاره می کنیم.

ایدز
این بیماری از طریق ویروس کاستی مصونیت در انسان ((HIV، ویروسی که توانایی بدن را برای مقابله مقاومت در برابر بیماری ها و امراض از بین می برد، ایجاد می شود. افراد مبتلا به ایدز در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک و بعضی از انواع سرطان ها  هستند. یکی از راه های انتقال این بیماری از طریق برقراری رابطه ی جنسی با فرد مبتلا می باشد.

کلامیدیا
این بیماری یکی از متداولتری بیماری های STD می باشد. در این بیماری، ادرار و برون ریزی دستگاه تناسلی را با مشکل و سوزش همراه است. گرچه اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند هیچگونه علائمی ندارند.

1.  STD می تواند هر انسانی را در هر طبقه و پیش زمینه ای مبتلا کند. گرچه دو سوم این بیماری ها در افراد زیر 25 سال رخ می دهد.

2. میزان ابتلا به بیماری های STD رو به ازدیاد است. علت آن ممکن است فعالیت جنسی بیشتر انسان ها و داشتن چندین شریک جنسی باشد.

3.  در اکثر موارد بیماری های STD هیچگونه علائمی وجود ندارد و علائم آن معمولاً با علائم بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود و از طری رابطه ی  جنسی منتقل میشود.

4.  علائم بیماری های STD در خانم ها بیشتر و جدی تر است.

5.  اگر زود تشخیص داده شود، بسیاری از بیماری های STD را می توان با موفقیت درمان کرد.

راه های جلوگیری

  1. مداوم برای معاینه و آزمایش به پزشک مراجعه کنید.
  2. یک شریک جنسی داشته باشید.
  3. از کاندوم به طرز صحیح استفاده کنید.
  4. از سوزن های تزریق مواد به صورت مشترک استفاده نکنید.
  5. در هنگام قاعده بودن همسرتان رابطه ی جنسی با او نداشته باشید.
  6. از سکس مقعدی خودداری کنید.


بعضی از انواع مرگ های ناخواسته


تصادفات ماشینی

آمار مرگ در هر سال: 41،000

راه های جلوگیری از مرگ:  وقتی سوار اتومبیل می شوید حتماً کمربند ایمنی را ببندید (این کار احتمال مرگ را تا %45 کاهش می دهد). سوار شدن به ماشین هایی که کیسه ی هوا دارند تا %56 خطر مرگ را کاهش می دهد. و از آنجا که بدترین تصادفات همیشه هنگام شب اتفاق می افتند، تا جایی که می توانیداز رانندگی در شب خودداری کنید.

نکته ی آخر:  بگذارید بقیه زودتر بروند. %11 از همه ی تصادفات کشنده به این دلیلی است که همه سر زودتر رفتن مشکل دارند.

 

سرطان روده   

آمار مرگ در هر سال:  47،700

راه های جلوگیری از مرگ:  هر روز شیر بنوشید یا حداقل 300 میلی گرم کلسیم مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که کلسیم از بروز سرطان جلوگیری می کند.


دیابت

آمار مرگ در هر سال:  64،751

راه های جلوگیری از مرگ:  هرچه می توانید بیشتر فیبر غیر محلول (سبزیجات و سبوس گندم) . فیبر محلول (میوه جات، بعضی حبوبات، جو، و گندم سیاه) مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که فردی که روزانه 50 گرم از هر دو نوع فیبر مصرف میکند، میزان گلوکز خود را تا %10 و انسولینش را تا %12 کاهش داده است. 
 

آتش سوزی و سوختگی

آمار مرگ در هر سال:  3،741

راه های جلوگیری از مرگ:  اگر در دفترکار خود گیر کرده اید و ساختمان آتش گرفته است، سعی کنید تا میتوانید درب را محکم ببندید تا از ورود دود به داخل جلوگیری شود. اگر خانه تان آتش گرفته است، سعی کنید که باکپسول آتش نشانی آتش را خاموش کنید و اگر نتوانستید آن را متوقف کنید، از خانه خارج شوید.

 
راه های دیگری برای زنده ماندن  


سرطان پروستات

آمار مرگ در هر سال:  31،900

سرطان پروستات بیماری مخصوص آقایان است. %50 از مردان بالای 40 سال محتمل به ابتلا به این سرطان هستند.

راه های جلوگیری از مرگ:  اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، تا %70 احتمال درمان افزایش می یابد. مداوم آزمایش های ویژه را انجام دهید تا بتوانید بیماری را زود تشخیص دهید.


بیماری های قلبی

آمار مرگ در هر سال:  724،859

بیش از نیمی از بیماران مبتلا به گرفتگی عروق کرونری در راه رسیدن به بیمارستان می میرند. چرا؟ چون علائم خود را نادیده می گیرند و دیر به اورژانس خبر می دهند.

راه های جلوگیری از مرگ:  اگر حتی کوچکترین شکی هم کردید، منتظر هیچ چیز و هیچ کس نمانید، و به سرعت به اورژانس اطلاع دهید. درمورد علائم بیماری از پزشک خود راهنمایی های لازم را دریافت کنید.


آنفولانزا و سینه پهلو

آمار مرگ در هر سال:  91،871

راه های جلوگیری از مرگ:  تحقیقات نشان داده است که سوپ های مایع برای از بین بردن ویروس RSV که منجر به سینه پهلو می شود بسیار مفید هستند. حتی از سوپ های آنتی باکتریل هم بهتر عمل می کنند.

اما اگر به آنفولانزا مبتلا گشته اید، سریعاً به دکتر مراجعه کنید. از او آمانتادین بخواهید. تحقیقات نشان داده است که آمانتادین در از بین بردن آنفولانزا بسیار موثر است.

 

مسمومیت (با گازها و بخارهایی که دیده نمی شوند)

آمار مرگ در هر سال:  638

مونوکسید کربن گازی بی بو، بی مزه و بی رنگ است که یکی از خطرناکترین و کشنده ترین گازها می باشد.

راه های جلوگیری از مرگ:  اگر از سوراخ ها و منفذهای بخاریتان نگرانید می توانید یک ردیاب CO خریداری کنید و یا شعله ی گاز را چک کنید.

و کاری که حالا باید بکنید این است که دیگر روی این صفحه نگاه نکنید، چشمانتان را از صفحه خارج کنید و 5 دقیقه به بیرون نگاه کرده و 2 دقیقه در اطراف قدم بزنید. این کار باعث می شود سردرد نگیرید و مشکلی هم برای چشمانتان پیش نیاید. 

دلسوخته

 

رابطه بین طول عمر و خوشبینی

 

سـابق بـر ایـن مردم اعتقاد داشتند که آدم های خوب عمر
کوتاهی دارند. این باور در قرن های ابتدایی رشد پیدا کرده
بود. در آن زمان کودکان بسیاری به کام مرگ فرو می رفتند
و انسان ها به راحتی با یک عفونت ساده جان میسپردند.
امـا آیا به راستی رابطه ای میان شخصیت و سلامت وجود
دارد؟ بـر پایه مطالعات علمی، اثبات این امر که افکار مثبت
و یـا منفی می تواند بر روی سلامت فرد تاثیر گذار باشد با
دشـواری هـایــی همراه است. اما هنوز دانشنمدان در پی
اثبات این قضیه هستند.

هـمــچنین شواهد بسیار زیادی وجود دارد که انسان های
مـنظم، دارای ثبات اجتماعی، و خوش بین، خیلی کمتر از
افـراد تـنـهـا، بـدبیـن و نـاراضی از زندگی، در معرض ابتلا به
بیماری های مختلف و در نهایت مرگ قرار می گیرند. تحقیقات گویای این مطلب هستند که خوش بینی، در نهایت زندگی طولانی مدت را برای شما به ارمغان می آورد، هر چند آنرا تضمین نمی کند. در تحقیقی که در طی 23 سال توسط دانشگاه "یل" و "میامی" در شهر "اوهایو" انجام شد، این نتیجه به دست آمد که افراد بالای 50 سالی که به افزایش سن خود با یک دید مثبت و به عنوان یک تجربه شیرین نگاه میکنند به طور متوسط تقریبا 7.5 سال بیشتر از افرادی که چنین طرز فکری ندارند، زندگی می کنند. اختلاف بزرگی است. ( محققان فاکتورهای مخلی از قبیل: نژاد، جنسیت، میزان سلامتی، طرز تفکر و تنهایی را نیز در نظر گرفتند). خوش بینی برای شما فوایدی دارد اما فشار خون بالا فقط موجب ضرر و زیان است! باید توجه داشته باشید که سایر گزینه ها برای افراد تحت آزمایش یکسان بود.

انسان آفتابی باشید

تحقیقات دیگری نیز، دال بر ارتباط خوش بینی و افزایش طول عمر وجود دارد. محققان مرکز مطالعات "مایو" زندگی و خصوصیات اخلاقی 447 نفر را در طی 30 سال مورد بررسی قرار دادند. کسانی که به عنوان "خوش بین" نامگذاری شده بودند نصف افرادی که "بدبین" و یا تلفیقی از "هر دو" بودند، به مرگ های ناگهانی دچار می شدند. همچنین این افراد همزمان با افزایش عمر، مشکلات کمتری در مورد سلامت فردی خود پیدا می کردند: محدودیت هایشان کمتر بود، دردهای کمتری داشتند و نسبت به دو گروه دیگر، انرژی بیشتری داشتند.

در مطالعه ای به نام "نیمه پر یا خالی لیوان؟"  پژوهشگر دانشگاه هاروارد، دکتر "لوراکابزانکی" به این نتیجه رسید که خوش بینی به این معنا که مردم وقایع زندگی شان را برای خود و یا سایرین تعریف کنند، باعث می شود تا در مقابل حملات قلبی در حد بسیار زیادی مصونیت پیدا کنند. همچنین بررسی های دیگر نشان دهنده این حقیقت هستند که افراد خوش بین خیلی سریعتر از بدبینان پس از عمل باز قلب بهبودی حاصل می کنند. دکتر "کابزانکی" و سایر محققین معتقدند که احساسات منفی گرایانه و بدبینی مزمن، باید به عنوان عاملی در افزایش بیماری های قلبی در نظر گرفته شود.

در این قسمت راههایی ذکر شده که ثابت می کنند اخلاق و ویژگی های فردی در سلامت و طول عمر افراد دخیل هستند.

عصبانیت و ناامیدی های مزمن منجر به مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و یا استفاده از سایر غذاهای ناسالم می شوند. یک فرد خوش بین با اراده محکم تری قدم در راه ترک عادات ناشایست می گذارد و یا سعی می کند به هیچ وجه به آنها معتاد نشود. این خوش بینی است که باعث می شود فرد در جستجوی مشاوره پزشکی و پیروی از آنها باشد. او راهی را بر می گزیند که از آن طریق خود را حتی الامکان از دچار شدن به بیماری های مختلف دور نگه دارد.

این امکان هم وجود دارد که خوش بینی بر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر مثبت گذاشته و آنرا تقویت کند. البته تحقیقات انجام شده در این زمینه تا به این لحظه نتایج مستدلی پیرامون این مطلب را ثابت نکرده اند.

وجدان- - نعمتی که از آن بهرمند شدیم

باید توجه داشت که در کنار خوش بینی عوامل دیگری نیز در نظر گرفته می شوند. از آنجایی که شخصیت انسان ها از همان زمان تولد و در دوران کودکی شکل می گیرد، گروهی تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا در منطقه "ریور ساید" پژوهش های خود را در سال 1920 بر روی عده ای کودک شروع کردند. نتایج این تحقیات حیرت انگیز بود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که کودکانی که از همان آغاز کودکی از وجدان خود استفاده می کردند و نسبتا بچه های وظیفه شناسی بودند، در دوران زندگی خود با مشکلات و بیماری های کمتری برخورد می کردند. وجدان و وظیفه شناسی در این پژوهش ها بر اساس خصوصیات اخلاقی زیر تعریف شده بود: نظم شخصی، توانایی توکل کردن، بیم و هراس، ارزش قائل شدن، و آرزوی رسیدن به اهداف. حتی اثبات شده که دارا بودن این خصوصیات در زندگی خیلی بیشتر از خوش بینی به شما کمک می کند و سبب می شود تا سراسر عمرتان سالم و سر زنده زندگی کنید. شاید خوش بینی هم جزئی از وجدان و ضمیر ناخودگاه هر شخص باشد. نمی توان گفت که فکر کردن قبل از انجام عمل (که یکی از پیش نیازهای وجدان سالم است) همان خوش بینی محسوب می شود. اما وجدان می تواند پایه و اساس خوش بینی را برای فرد فراهم آورد.

عقل و شانس هم حساب می شوند

خوش بینی بیش از اندازه و یا پیروی از وجدان بی از حد لازم نیز بی فایده است و عواقب خاص خود را به همراه دارد. خوش بین بودن کورکورانه شما را به دردسر می اندازد. بدبینی نیز به نوبه خود فوایدی را به همراه دارد. اگر از سانحه رانندگی بترسید، آنگاه با احتیاط رانندگی می کنید؛ اگر از سرما خوردگی دل خوشی نداشته باشید، از خودتان بهتر مراقبت می کنید تا سرما نخورید. در این قسمت یک سوال مهم به وجود می آید: آیا خوش بینی باعث بهبود وضعیت سلامت افراد می شود، و یا افراد سالم خوش بین می شوند؟ در این قسمت فاکتورهای داخلی را هم باید محاسبه کرد: تحصیلات، نژاد، عوامل وراثتی، جنسیت، دسترسی به فن آوری های نوین پزشکی، و مطمئنا از همه مهمتر ثروت. همچنین گفته می شود چیزی به عنوان شانس هم در این زمنیه کاربرد دارد.

به هر تقدیر، خوش بینی یکی از فاکتورهای مهم است که باید زمینه رشد و شکوفایی را برای آن فراهم آورد. یک فرد بدبین به شدت نیاز به شادی و خوشحالی دارد. اگر شما خواستار عمر طولانی به همراه سلامت کامل هستید (و چه کسی چنین چیزی را نمی خواهد؟) باید ببینید تا چه حد خوش بین و یا بد بین هستید. شاید شما به طور ذاتی انسان چندان آفتابی نباشید، شاید کودک با وجدان و وظیفه شناسی نباشید، اما باز هم جای امیدواری وجود دارد آن هم برای ایجاد خوش بینی. هیچ وقت برای تغییر و تحول دیر نیست. همه ما می توانیم از زندگی نهایت لذت را ببریم. بنابر این بیشتر مراقب خودتان باشید، درست غذا بخورید، سیگار نکشید، و نرمش روزانه را نیز فراموش نکنید. حتی اگر شما خیلی خوش بین هستید و در زمان کودکی رفتار بی نظیری داشتید، باز هم انجام این موارد در زندگی به شما کمک می کنند

دلسوخته

۱۰ عاملی که باعث پیری می شود

 

شاید اولین راه برای جوانتر شدن به نظر بیشتر افراد جراحی پلاستیک باشد. اما این گزینه همیشه بهترین راه نیست، شما می توانید با تصحیح روحیاتی که صرفا سن شما را بالا می برند و به سلامتتان نیز آسیب وارد می سازند، بدون جراحی، زمان را به عقب باز گردانید. در این قسمت 10 نمونه از رفتار ناسالمی که باعث بالا رفتن سن می شود را ذکر کرده ایم. در ادامه راه حل های ترک و مبارزه با آنها را نیز بررسی نموده ایم.

استرس بیش از اندازه

از زمان غارنشین ها به بعد، رفته رفته استرس در انسان ها افزایش پیدا کرد. همانطور که مطلع هستید استرس، واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش داده و به طور کلی احساس نا خوشایندی در ما ایجاد می کند. دکتر "الیسا اپل" استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو ثابت کرده است که استرس بیش از اندازه برروی تک تک سلول ها تاثیر سوء می گذارد و باعث می شود پیش از اینکه سلول ها به رشد کامل برسند، پیر شوند. این امر تا حد بسیار زیادی سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و منجر به تضعیف آن می شود. به عنوان مثال مادرانی که فزرندانشان به نحوی دچار بیماری هستند، تحت فشار بیش از حدی قرار می گیرند. پیری زودرس یک مشخصه کاملا بدیهی در این دست افراد می باشد. راه حل چیست؟ دکتر اپل اظهار می دارد که : "پیش از هر چیز باید این مشکل را قبول کنید و علائم آنرا با خود تحلیل و بررسی نمایید. تپش قلب، و تعرق از نمونه های بارز این بیماری هستند. یک راه حل آنی و مفید نفس عمیق است. از نظر پزشکی این نوع نفس، "تنفس دیافراگمی" نامیده می شود. اما راه حل مشکل تر و زمان بر این است که در برنامه خود وقتی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که استرس شما را کاهش می دهند.

مصرف الکل

شکی وجود ندارد که مصرف الکل ارتباط مستقیمی با افزایش استرس دارد. سعی کنید از مصرف الکل خودداری کنید. در غیر اینصورت ریسک ابتلا به بیماری هایی نظیر سکته، سرطان کلیه، حنجره و سینه در فرد افزایش پیدا می کند.

تحرک بسیار کم

دکتر "ویلیلام جی ایوان" استاد تغذیه، پیری زودرس، و فیزویولوژی در دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس معتقد است که: "کم تحرکی یکی از مشکلاتی است که بیشتر انسان ها به آن مبتلا هستند. حتی افزایش میزان کمی فعالیت می تواند عمر شما را طولانی تر کند، از اضافه وزنی جلوگیری می کند، استرس ا کاهش داده و در برخی موارد از ابتلا به آلزایمر نیز جلوگیری می کند. دکتر ایوان در ادامه سخنان خود اظهار می دارد که : "فقط باید تصمیم بگیرید که کمی فعال تر از گذشته باشید. می توانید ماشین خود را کمی دور تر از محل کار پارک کنید و به جای استفاده از آسانسور از راه پله بالا روید. زمانی که به انجام این کارها عادت کردید، آنگاه می توانید نرمش و ورزش را شروع کنید و طبق دستور سازمان کنترل بیماری های فراگیر برنامه خود را دنبال کنید. این سازمان به تمام افراد پیشنهاد می کند تا درحدود 30 دقیقه (و یا بیشتر) در طول روز پیاده روی کند.

مصرف بیش از اندازه چربی های اشباع شده

چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، و کره به وفور یافت می شوند می توانند میزان کلسترول "بد" و به طور کلی کلسترول نهایی خون را افزایش داده و شما را مستقیما به سمت بیماری های قلبی هدایت کنند. از رژیم های غذایی تک اشباعی نظیر روغن زیتون، و بادام زمینی؛ و همچنین انواع غیر اشباع شده آن مانند روغن های گیاهی و ذرت استفاده کنید. دکتر ایوان اینطور می گوید که " هر چند با استفاده از رژیم و شیوه غذای مدیترانه ای ممکن است وزن شما کاهش پیدا نکند، اما حداقل سلامت بدن تضمین خواهد شد."  بر طبق دستورالعمل های غذایی که از سوی سازمان تغذیه امریکا منتشر شده است، افراد باید میزان مصرف چربی های اشباع شده خود در طول یک روز را به رقمی در حدود 10% و یا پایین تر از آن برسانند.

سیگار کشیدن

بیش از 5/1 درصد بزرگسالان آمریکا که برابر با 46 میلیون نفر می شود، هنوز به استعمال سیگار عادت دارند. به جای کشیدن سیگار می توانید از قرص های نیکوتین دار که امروه به عنوان جابگزین مناسبی برای سیگار به شمار می روند، استفاده کنید، با این کار ریسک ابتلا به سرطان و پیری زودرس را تا حد بسیار زیادی کاهش داده اید. در بررسی 123 مطالعه مختلف که در سال 2004 منتشر شد، افرادی که برای ترک سیگار از آدامس های نیکوتین دار و سایر جایگزین ها استفاده می کردند، خیلی راحت تر از افرادی که فقط با اتکا به اراده، قصد ترک سیگار را داشتند، موفق شدند.

تنفس هوای آلوده

تنفس هوای آلوده منجر به سرفه، سوزش چشم ها، آسم و سایر بیماری های تنفسی می شود. گفتنش آسان است؛ اما سعی کنید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که آلودگی هوا بالای حد هشدار دهنده می رسد، از خانه خارج نشوید.

قرار گرفتن بیش از اندازه در نور خورشید

هر ساله بیش از یک میلیون آمریکایی متوجه می شوند که مبتلا به سرطان پوست شده اند. در حدود 55000 نفر نیز مبتلا به حادترین حالت این بیماری یعنی همان "ملانوما" شده و به کام مرگ فرو می روند. می بایست تا آنجایی که می توانید از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و از کرم های ضد آفتابی با درجه مقاومت حداقل 15 استفاده کنید. با این کار هم از ابتلا به سرطان پوست جلوگری می کنید و هم بروز چین و چروک پوست.

کم خوابی

در زمان های قدیم کم خوابی نوعی علامت افتخار به شمار می رفت، اما امروزه همه می دانند که کمبود خواب سبب بروز چاقی، دیابت، فشار خون، و مشکلات حافظه می شود. این علائم حتی در جوانان و نوجوانان نیز قابل مشاهده است. "رونالد کلاتس" رییس آکادمی داروی های ضد پیری شیکاگو معتقد است که: " اتاق خواب خود را پاک سازی کنید تا تبدیل به بهترین مکان برای خوابیدن شود، تلویزیون و سایر وسایلی که به نحوی حواس شما را پرت می کنند، از آنجا دور نگه دارید. از پرده هایی استفاده کنید که اندکی تیره تر هستند تا نور اتاق کم شده و تاریک تر شود.

اضافه وزن

چاقی بیش از اندازه خطر بیماری های قلبی، دیابت، و حتی سرطان را افزایش می دهد. این امر در حالی است که 64% از آمریکایی ها دچار اضافه وزن هستند. محققان معتقدند که توانایی در حفظ رژیم غذایی، خیلی مهمتر از نوع رژیم است. دانشمندان چندین رژیم غذایی مختلف را مورد بررسی قرار دارند و نتیجه تحقیقات خود را در ژورنال سازمان تغذیه آمریکا به چاپ رساندند. پژوهش های آنها حاکی از این امر بود که در میان افرادی که رژیم گرفته بودند آنهایی موفغق به کاهش وزن شدند که بیشترین زمان ممکن، رژیم را رعایت کرده بودند. بنابراین رمز موفقیت این است که: رژیمی انتخاب کنید که مطابق با شیوه زندگیتان بوده و احتمال حفظ آن بیشتر باشد.

مصرف شکر فراوان

مصرف شکر به طور بی رویه، باعث بروز چاقی و احتمالا بیماری های قلبی می شود. متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند در یک رژیم غذایی 2200 کالری، می بایست میزان مصرف " افزودنی های شیرین" که در اسنک ها و شیرینیجات به وفور یافت می شود، به 12 قاشق چایخوری در طول روز کاهش پیدا کند. بر طبق اطلاعات دپارتمان کشاورزی امریکا در سال 2000 مصرف این ماده در حدود 31 قاشق در روز برای هر فرد تخمین زده شده است. برای کاهش این مقدار باید از میوه ها، و سبزیجات شیرین استفاده کنید تا میل شما به شیرینیجات نیز کاهش پیدا کند. برچسب روی محصولات مختلف غذایی را به دقت بررسی کنید تا میزان شکر مصرفی را به حداقل برسانید .

دلسوخته

 

روشهای هورمونی جلوگیری از بارداری

 

آشنایی با هورمونهای زنانه طبیعی و مصنوعی
(سنتتیک):

1- پروژستاژن ها(PROGESTAGENS): هـورمـون هـایـی
مـــیباشند که اثراتی مشابه هورمون پروژسترون (هورمون
استـروئیــدی زنـانه) ایجاد میکنند. در واقع پروژسترون خود
متعلق به هورمونهای گروه پروژستاژن ها میباشد. پروژسترون تنها هورمون طبیعی این دسته محسوب میگردد.

نکته:به پروژستاژن ها، پروژستوژن ها (PROGESTOGENS) نیز اطلاق میگردد.

2- پروژستین(PROGESTIN): به پروژستاژن های مصنوعی پروژستین اطلاق میگردد. از پروژستین های مصنوعی  میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- لوونورجسترل(LEVONORGESTREL)

- نوراتیسترون و یا نوراتیندرون استات(NORETHISTRONE /NORETHINDRONE ACETATE)

- مدروکسی پروژسترون استات(MEDROXYPROGESTRONE ACETATE)

- سیپروترون استات(CYPROTERONE ACETATE)

- اتونوجسترل(ETONOGESTREL)

- نورلجسترومین(NORELGESTROMIN)

- مجسترول و یا مگسترول(MEGESTROL)

-دیدروجسترون(DYDROGESTRONE)

-دزوجسترل(DESOGESTREL)

3- استروژن ها(ESTROGENS): هورمونهای استروئیدی زنانه میباشند. هورمونهای استروژن طبیعی شامل:

- استرادیول(ESTRADIOL)

- استریول(ESTRIOL)

-استرون(ESTRONE)

4-استرادیول مصنوعی که اتینیل استرادیول(ETHINYL ESTRADIOL)  نامیده میشود.

1- قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری. (به مقاله راهنمای مصرف قرصهای ضد بارداری رجوع کنید)

2- روشهای تزریقی پیشگیری از بارداری و یا آمپول(INJECTABLE):

به دو دسته روش تزریقی پیشگیری ترکیبی (حاوی استروژن و پروژستروژن) و پروژستین تنها تقسیم بندی میگردند:

- روش تزریقی پیشگیری ترکیبی(CICs):سیکلوفم(CYCLOFEM)، لونل(LUNNELLE)  و مزیگینا(MESIGYNA)  که ماهی یکبار بایستی تزریق گردند.

- روش تزریقی پیشگیری پروژستوژن تنها(PICs):دپو پرروورا(DEPO-PROVERA)  و نوریسترات(NORISTERAT)  که به ترتیب هر 3 ماه و 2 ماه یکبار تزریق میگردند.

نکته: درآمپولهای ترکیبی عوارض جانبی آمنوره و یا قاعدگی نامنظم کمتر روی میدهند. همچنین بازگشت باروری سریعتر ایجاد گشته و احتمال پوکی استخوان نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

* دپو پروورا و یا دپو راوولرا و یا دپوکلینوویر (DEPO-PROVERA/DEPO-RAVOLERA/Depo-Clinovir)(DMPA): این آمپول حاوی هورمون ضد بارداری طولانی اثر مدروکسی پروژسترون استات میباشد.

 

 

 




اثر بخشی:

درصد موفقیت آن بیش از 99.7 درصد است. یعنی از هر 100 زن کمتر از یکی پس از یکسال باردار میشود.

نحوه اثر:

1- جلوگیری از تخمک گذاری.

2- افزایش غلظت مخاط دهانه رحم و جلوگیری از پیشروی اسپرم و باروری سازی تخمک.

3- با تغییر در پوشش رحم از لانه گزینی و رشد تخم بارور جلوگیری میکند.

برای  چه افرادی مناسب است:

1- برای افرادی که استفاده مداوم و روزانه از یک روش پیشگیری برایشان دشوار است(فراموشکار، عشایر)

2- خانمهای بالای 35 سال سن.

3- خانمهایی که همسرشان وازکتومی کرده و تا منفی شدن آزمایش اسپرم بایستی از یک روش دیگر جلوگیری استفاده کنند.

4- خانمهایی که به هر دلیل قادر به استفاده از قرصهای پیشگیری از بارداری نمی باشند.

5- خانمهایی که قصد ندارند حداقل برای 2 سال آینده صاحب فرزند شوند.

موارد منع مصرف:

1- چنانچه احتمال میدهید باردار هستید.

2- وجود سرطان پستان و یا دستگاه تناسلی.

3- خونریزی رحم بدون علت.

4- سابقه افسردگی شدید.

5- بیماریهای قلبی همچون پرفشاری خون.

6- چنانچه داروهای ضد انعقادی مصرف کرده و یا دچار اختلالات انعقادی خون می باشید.

7- وجود اختلالات کبدی.

8- قاعدگی های نامنظم.

9- وجود توده پستانی و یا ترشحات غیر طبیعی از پستان.

10- سابقه سکته مغزی.

11- مبتلا به دیابت و یا چربی خون بالا میباشید.

12- افرادی که زیاد سیگار میکشند(به ویژه بالای 35 سال) و یا الکل زیاد مصرف میکنند.

13- دچار اختلالات تغذیه ای هستند.

14- در افرادی که در آنها ریسک لختگی خون(در وریدها) وجود دارد.

نکته:خانمهای بالای 19 سال میتوانند با مصرف رژیم متعادل غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D کافی و عدم مصرف الکل و سیگار و پرداختن به ورزشهای وزنه ای از پوکی استخوان جلوگیری کنند.

مزایا:

1- عدم نیاز به مصرف روزانه.

2- بسیار موثر و اثر بخش است.

3- پیشگیری از آنمی (کم خونی).

4- بروی کیفیت و کمیت شیر مادر بی تاثیر است.

5- کاهش سرطان رحم و تخمدان، کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای التهابی لگن و یا عفونتهای قارچی مهبل.کاهش آندومتریوز و فیبروم رحم.

6- کاهش درد و خونریزی قاعدگی.

7- عدم ایجاد تداخل در آمیزش جنسی.

8- مصرف سایر داروها، اسهال و استفراغ  تاثیری بروی آن ندارد.(برخلاف قرصهای ضد بارداری)

9- خانمهایی که قادر به مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری حاوی استروژن نیستند، میتوانند از آن استفاده کنند.

10- کاهش خطر حاملگی خارج رحمی.

11- عدم نیاز به قطع مصرف قبل از عمل جراحی.

معایب و عوارض جانبی:

1- از انتقال بیماریهای آمیزشی جلوگیری نمیکند.

2- بازگشت باروری با تاخیر همراه است.

3- چنانچه عوارض جانبی در فرد ایجاد کند اثرات آن تا 12 هفته باقی میماند.

4- قطع قاعدگی، قاعدگی نامنظم و لکه بینی. 45 درصد زنان پس از یکسال آمنوره(فقدان قاعدگی) را تجربه خواهند کرد.

5- ممکن است باعث پوکی استخوان گردد، که پس توقف تزریق قابل بازگشت است. بنابراین تزریق آن برای دختران زیر 18 سال که رشد بدنشان متوقف نگردیده، توصیه نمی گردد.

6- برخی افراد پس از یکسال از تاریخ تزریق دچار اضافه وزن تا 3-2 کیلو گرم می شوند.

7- سردرد، افسردگی، اختلال در میل جنسی، افزایش فشار خون، درد شکم، ترشح غیر منتظره شیر از سینه ها، حساس شدن سینه ها، اختلال در بینایی و هماهنگی بدن، تنگی نفس، تورم دستها، پاها و صورت، تغییرات خلقی، خستگی، آکنه و سرگیجه از دیگر عوارض جانبی نادر می باشند.

زمان تزریق:

برای ایجاد حفاظت فوری بایستی ظرف 5 روز نخست قاعدگی تزریق گردد. چنانچه تزریق پس از روز پنجم قاعدگی صورت گیرد بایستی تا یک هفته از کاندوم استفاده شود. (البته برای اطمینان خاطر بهتر است چنانچه تزریق در یکی از 5 روز نخست قاعدگی نیز صورت میگیرد بازهم تا یک هفته از کاندوم استفاده شود) تزریق بلافاصله پس از سقط امکان پذیر است. چنانچه تا قبل از روز 21 م پس از زایمان تزریق انجام گیرد حفاظت آنی و پس از آن بایستی  تا 7 روز از کاندوم استفاده شود. اما برای جلوگیری از خونریزی شدید و یا در صورت شیردهی بهتر است تزریق 6 هفته پس از زایمان صورت گیرد.

نحوه تزریق:

توسط پزشک و یا پرستار هر 12 هفته (3 ماه) یکبار یک آمپول 150 میلی گرمی. اثر تزریق پس از 12 ماه از بین میرود اما فرد میتواند 2 هفته زودتر و یا دیرتر تزریق را انجام دهد.

محل تزریق:

تزریق عضلانی و عمیق بوده و در عضله بازو و یا سرین انجام میشود. محل تزریق را نباید ماساژ داد چراکه سرعت جذب را افزایش میدهد. ویال(آمپول) حاوی DMPA بایستی پیش از اینکه وارد سرنگ گردد به شدت تکان داده شود تا سوسپانسیون یکنواخت آن مجددا ایجاد شود.

زمان بازگشت باروری:

80 درصد زنان ظرف 12 ماه پس از توقف تزریق باردار میشوند.

90 درصد زنان ظرف 2 سال پس از توقف تزریق باردار خواهند شد.

حداقل 5-4 ماه طول میکشد تا باروری بازگردد.

 

* نوریسترات و یا نوریجست (NORISTERAT/Norigest)(NET-EN): هـر 8 هــفـتـه (2 مـاه) یـکبار بایستی تزریق گردد. ماده موثر آن200 میلی گرم نـوراتـیـنـدرون انـانـتـات (NORETHINDRONE ENANTHATE) میباشد.

 






* سیکلوفم و یا سیکلوفمینا
(CYCLOFEM OR CYCLOFEMINA)
: ماهی یکبار بایستی تزریق گردد. حاوی 25 میلی گرم پروژستین مدورکسی پروژسترون استات(MEDROXY PROGESTRONE ACETATE) و 5 میلی گرم استروژن  نیمه طبیعی استرادیول سیپیونات(ESTRADIOL CYPIONATE) است.

 

 

 

 * لونل(LUNNELLE): حاوی 25 میلی گرم پروژستین و 5 میلی گرم استرادیول است. و بایستی ماهی یک بار تزریق گردد.

 

 



* مزیگنا
(MESIGYNA)
:حاوی 50 میلی گرم پروژستین نوراتیندرون انانتات(NORETHINDRONE ENANTHATE) و 5 میلی گرم استروژن طبیعی استرادیول والرات(ESTRADIOL VALERATE) میباشد. و بایستی هر ماه یکبار تزریق گردد.

نکته:مکانیسم عمل، میزان اثر بخشی، محل تزریق و مزایا و معایب آنها مانند دپو پروورا میباشد.

تفاوتهای آمپولهای ترکیبی (لونل، سیکلوفم و مزیگنا) با پروژستین تنها (دپوپروورا و نوریسترات):

1- 50 درصد زنان ظرف 6 ماه و و 80 درصد ظرف یکسال پس از قطع تزریق باردار میشوند.

2- از 4 هفته قبل از عمل جراحی که بی تحرکی طولانی مدت را به همراه دارد بایستی استفاده از آنها قطع و پس از 2 هفته و بازگشت  تحرک فرد، از سر گرفته شوند.

نکته: زمان تزریق در 5 روز نخست قاعدگی است و در صورت تزریق پس از روز پنجم بایستی تا یک هفته از کاندوم استفاده شود. تزریق بلافاصله پس از سقط و یا 6 ماه پس از زایمان مجاز است.

نکته:تزریق 3 روز زودتر و یا دیر تر  از فاصله زمانی مقرر (ماهی یکبار) مجاز است.

 

3- چسبهای ضد بارداری(PATCH):









چسبهای ضد بارداری و یا سیستمهای ترانس درمال
(TRANSDERMAL SYSTEM) مانند چسب زخم بوده اما مربعی شکل بوده وابعاد آنها 5*5 سانتی متر است. تنها مارک موجود اورتو اورا(ORTHO EVRA) نام دارد و از 3 چسب تشکیل یافته است. اورا حاوی 0.75 میلی گرم اتینیل استرادیول(ETHINYL ESTRADIOL)  و 6 میلی گرم نورلجسترومین(NORELGESTROMIN) میباشد. که روزانه 20 میکرو گرم اتینیل استرادیول و 150 میکرو گرم نرلجسترومین از طریق پوست به خون آزاد میگردد.

مکانیسم عمل:

آغشته به دو هورمون استروژن و پروژستوژن بوده که به تدریج از طریق پوست به جریان خون وارد میگردد.

اثر بخشی:

بیش از 99 درصد.

نکته:البته مشروط به اینکه بطور صحیح و طبق دستورالعمل استفاده شوند.

نکته:چسبهای ضدبارداری برای زنان با وزن بالای 80 کیلوگرم موثر نمیباشد.

چه کسانی نمیتوانند از آن استفاده کنند:

1- احتمال باردار بودن فرد.

2- افراد سیگاری بالای 35 سال.

3- زنان شیرده.

4- زنانی که اضافه وزن دارند. (بالای 70 تا 80 کیلو گرم)

5- سایر موارد منع مشابه موارد منع مصرف در روشهای تزریقی میباشد.

مزایا:

1- ماهی 3 بار بایستی برای تعویض یادآوری شوند.

2- با آمیزش جنسی تداخل ایجاد نمی کند.

3-  کاربردش آسان است.

4- اسهال و استفراغ  تاثیری بروی آن ندارد.

5- کاهش خونریزی و درد قاعدگی.

6- ریسک ابتلا به سرطان رحم، تخمدان، روده بزرگ و کیست تخمدان را کاهش میدهد.

معایب:

1-قابل رویت هستند.

2-ممکن است باعث تحریک و آزردگی پوست شوند.

3-ممکن است باعث پرفشاری خون گردند.

4-عوارض جانبی ای که باید ظرف یک ماه پس از آغاز مصرف برطرف گردند: سردرد، تهوع، حساس شدن سینه ها، تغییر در خلق و لکه بینی.

چه وقت باید به پزشک مراجعه شود:

1-درد قفسه سینه که با تنفس تشدید میشود.

2-تنگی نفس.

3-سرفه همراه با خلط آغشته به خون.

4-پاهای متورم و دردناک.

5-ضعف و احساس سوزن سوزن شدن دستها و پاها.

6-درد شدید شکم.

7-غش کردن.

8-سردرد شدید.

9-اشکال در دید و گفتار.

10-زردی.

محلهای قرار دادن چسب:










1- در هر  ناحیه از پوست بدن که خشک و فاقد مو باشد. همچنین نباید روی سینه ها چسبانده شود.



نکته:
محل قرار دادن بایستی هر هفته تغییر کند تا تحریک پوستی ایجاد نگردد.

نحوه قرار دادن:

 

 

 

 

 

 

1- اولین چسب باید روز نخست قاعدگی چسبانده شود.

2- پس از یک هفته بایستی چسب دوم (روز 8 هم قاعدگی) چسبانده شود.

3- پس از یک هفته دیگر چسب سوم (روز 15 هم قاعدگی) چسبانده شود.

4- روز 23 م قاعدگی چسب سوم را کنده و تا یک هفته هیچ چسبی نمی چسبانید.

5- پس از یک هفته استراحت مجددا سیکل جدید را آغاز کنید. (حتی در صورت ادامه قاعدگی)

نکته:تعویض چسبها در هر ساعت از روز ممکن است.

نکته:در یک هفته ای که از چسب استفاده نخواهید کرد قاعده خواهید شد.

اقدامات لازم در صورت کنده شدن ناخواسته چسب:

نکته: چسبها معمولا خیلی چسبناک بوده و با استحمام، در وان، سونا، استخر، تعریق و یا با فعالیت بدنی کنده نخواهند شد.

1- کمتر از 48 ساعت از کنده شدن گذشته باشد: چنانچه هنوز چسبناک است آن را در محل خود قرار دهید. اگر خاصیت چسبناکی خود را از دست داده بود آن را دور انداخته و یک چسب جدید استفاده کنید. هرگز برای قرار دادن چسب ها از چسب نواری وزخم  استفاده نکنید-شما در برابر بارداری محافظت شده هستید و نیازی به استفاده از کاندوم نخواهید داشت. ترتیب تعویض چسبها را طبق معمول ادامه دهید.

2- 48 ساعت و یا بیشتر از کنده شدن گذشته باشد: سیکل  جدیدی را آغاز کنید و تا یک هفته نیز از کاندوم استفاده کنید. و چنانچه احتمال  بارداری را میدهید، به پزشک خود مراجعه کنید.

فراموش کردن تعویض چسب (در هفته اول و دوم):

1- کمتر از 48 ساعت: چسب قبلی را برداشته و یک چسب جدید را بچسبانید.نیازی به استفاده از کاندوم نیست.

2- 48 ساعت و یا بیشتر: سیکل  جدیدی را آغاز کنید و تا 7 روز از کاندوم استفاده کنید.

فراموش کردن در تعویض چسب (در هفته سوم):

چسب سوم را کنده و مرحله بدون چسب را آغاز کنید و در روز معمول سیکل بعدی را آغاز کنید. (تنها از روزهای(یک هفته) بدون چسب شما کاسته میشود)

فراموش کردن چسباندن چسب جدید پس از یک هفته استراحت:

چنانچه 48 ساعت و یا بیشتر از زمان مقرر گذشته باشد باید تا یک هفته از کاندوم استفاده کنید.

تداخلات دارویی:

آنتی بیوتیکها، داروهای صرع، تشنج، سل و HIV.

 

4- ایمپلنت ها و یا کپسولهای کاشتنی(IMPLANTS):ازیک یا چند استوانه کوچک و قابل انعطاف تشکیل یافته اند که زیر پوست و بروی قسمت فوقانی بازو کاشته میشوند.

ایمپلنت ها روزانه و به تدریج هورمون پروژستین از خود آزاد میکنند.

* ایمپلانون(IMPLANON): از یک استوانه به طول 4 سانت و قطر 2 میلی متر تشکیل یافته و تا 3 سال موثر است.حاوی 68 میلی گرم پروژستین اتونوجسترل(ETONOGESTREL) است که روزانه 70-60 میکرو گرم از آن آزاد میشود.

 

 

 

 

 

 








اثر بخشی:

بیش از 99 درصد.

نکته:مکانیسم عمل و موارد منع مصرف مشابه روشهای تزریقی میباشد.

مزایا:

1- اثر آن تا 3 سال دوام دارد.

2- تداخل در مقاربت ایجاد نمیکند.

3- سایر مزایای روشهای تزریقی را داراست.

معایب:

1- کاشتن وبرداشتن آن اندکی مشکل بوده وبایستی توسط پزشک و یا پرستار دوره دیده صورت گیرد.

2- سایر معایب روشهای تزریقی را داراست.

زمان کاشت:

مشابه زمان تزریق آمپولهای ضدبارداری پروژستین تنها میباشد.

نحوه کاشت:

نکته:کاشت ایپلمنت ها توسط اپلیکاتور صورت میگیرد.

 

 

 

 

 

 

1-ابتدا موضع شستشو داده میشود. سپس محل کاشت بی حسی موضعی میشود.

2- زیر پوست باز شده و استوانه کاشته میشود.

3- پس از کاشته شدن نیازی به بخیه نمی باشد.

نکته: محل کاشت یکی دوروز حساس، کبود، متورم و یا دارای خارش خواهد بود که رفع میشود.

نکته: از ضربه وارد کردن به ایمپلنت در دو روز نخست خودداری کنید. پس از التیام محل کاشت وارد شدن ضربه (نه زیاد محکم) اشکالی ندارد.

نکته: ایمپلنت در حرکت دست اختلال ایجاد نمیکند. ایملنتها با چشم قابل مشاهده نبوده اما با دست قابل لمس هستند.

نحوه خارج ساختن ایمپلنت:

1- محل کاشت بیحسی موضعی میشود.

2- یک برش کوچک در پوست ایجاد میشود.

3- ایمپلنت خارج شده و محل بانداژ میشود.

نکته:زمان کاشت چند دقیقه و خارج ساختن در حدود 10 دقیقه بطول می انجامد.

نکته: چنانچه کپسول بطور صحیح کاشته شده باشد، خارج ساختن آن نیز آسان است. در صورتی که محل کپسول با لمس قابل شناسایی نباشد، از فراصوت برای شناسایی مکان آن استفاده میگردد.

تداخل دارویی:

1-داروهای HIV، صرع، تشنج و سل. اما آنتی بیوتیکها و استفراغ و اسهال تاثیری بروی آنها ندارد.

 

نورپلانت(NORPLANT): از 6 کپسول سیلیکونی تشکیل یافته که تا 5 سال موثر است. نورپلانت حاوی پروژستین لوونورجسترل(LEVONORGESTREL) میباشد. هر کدام از کپسولها 4-3 سانت طول و 2.4 میلی متر قطر دارند.

نکته:اثر ضد بارداری پس از 24 ساعت از کاشت شروع و تا 5 سال ادامه می یابد.

نکته: نحوه کاشت آن مانند ایمپلانون بوده اما بیشتر زمان میبرد (در حدود 15-10 دقیقه)

 

 

 

 

 

 

 


درصورت مشاهده علایم زیر پس از کاشت به پزشک مراجعه کنید:

1- خونریزی شدید رحمی.

2- سیکل ماهانه طولانی مدت.

3- درد شدید در ناحیه تحتانی شکم.

4- سردردهای شدید.

5- قرمزی، تورم و خونریزی اطراف محل کاشت.

نکته:بازگشت باروری پس از خارج ساختن کپسولها فوری است.

نکته:نوع جدیدی از نورپلانت بنام ایمپلانت 2 نیز وجود دارد که از 2 استوانه تشکیل یافته و برای سه سال موثر است.

نکته:درصد شکست ایمپلنت ها بسیار نادر بوده اما احتمال آن در افراد چاق و با اضافه وزن بیشتر است.

 

5- حلقه های مهبلی و یا واژینال(VAGINAL RINGS):جدید ترین نوع ابزار پیشگیری از بارداری هورمونی میباشند.تنها مارک موجود نووارینگ نام دارد.

* نووارینگ(NUVARING):از یک حلقه قابل انعطاف به قطر خارجی 5.4 سانت و ضخامت 4 میلی متر تشکیل یافته است. سطح این حلقه از هورمون پوشیده شده است. مانند دیافراگم درون مهبل قرار داده میشود و هورمونها با دوز کم به تدریج توسط دیواره مهبل جذب میشوند. نووارینگ حاوی هورمون استروژن اتینیل استرادیول(ETHINYL ESTRADIOL) و هورمون پروژستین اتونوجسترل(ETONOGESTREL) میباشد. جنس خود حلقه از اتینیل وینیل استات(ETHYLENE VINYL ACETATE) میباشد.

 

 

 

 

 





اثر بخشی:

بیش از 99 درصد.

سیکل استعمال:

3 هفته درون مهبل و یک هفته استراحت.(3-1 روز پس از خارج ساختن قاعدگی روی می دهد)

نکته:در یک ساعت معین بایستی قرار داده شده و خارج گردد.

نکته:در آمیزش جنسی تداخل ایجاد نمیکند .

 

دلسوخته

 

 

جراحی پلاستیک بینی

 

بینی ایده آل چه ویژگیهایی دارد؟

هـر گـاه سخن از بـیـنـی زیبـا مــی شود همـواره
بایستی متناسب بودن بینی با دیگر اجزاء صورت
را نیز مد نظر قرار داد. بنابراین شکل بینی ایده آل
در افـراد مختلف با یکدیگر فرق می کند. اما در کل
معیارهایی بـرای یـک بـیـنی خوش فرم وجود دارد
که جراحان پلاستیک از آنها پیروی میکنند.





1- پهنای صورت را میتوان به 5 قسمت مساوی که هر کدام به اندازه یک چشم است، تقسیم کرد. همچنین طول صورت را میتوان به 3 قسمت مساوی تقسیم کرد، طبق شکل زیر.

 

2- یک قاعده کلی آنست که بینی در هر 3 نمای روبرو، پایین و پهلو بایستی به فرم یک مثلث باشد.



3- زاویه بین بینی و پیشانی باید
(115-130) درجه باشد.

4- زاویه بین بینی و صورت باید (30-40) و بطور ایده آل 36 درجه
باشد.

 

5- زاویه بین لب و بینی باید در مردان
(90-105) و در زنان (100-120) درجه باشد. ایده آل مردان (96) و در زنان (105) درجه است.

6- زاویه بین چانه و بینی باید (120-132) درجه باشد.

 

7- فاصله دو انتهای پره های بینی باید 70 درصد طول بینی باشد.

 

8- موقعیت لبها نسبت به خط واصل  لبها و چانه باید: لب بالا 4 میلی متر و لب پایین 2 میلی متر عقب تر از خط قرار گیرد.

 

9- پهنای بینی (میان دو پره) باید مساوی با پهنای قاعده یک چشم باشد.

 

10- از نیمرخ نمای کالوملا باید 3-5 میلی متر  باشد.

 

11- زاویه بین نوک بینی و کالوملا در مردان 37 و در زنان 47 درجه میباشد.

 

12- زاویه نوک بینی در مردان 100 و در زنان 106 درجه میباشد.


نکته: سـه پـیــکر بـنـدی محتمل را می تـــوان برای کالوملا طراحی
کرد (معمولی، افتاده و واپس رفته):

انواع راینوپلاستی:

1- راینوپلاستی کاهنده (REDUCTION): در طـی جـراحــی، بــا
تراشیدن و بریدن بافت اضافه اندازه بینی کوچک میشود.

2- راینوپلاستی افزاینده(AUGMENTATION): در طی جراحی،
بیـنی را بزرگتر و حـجـیم تر میکنند. در این روش یا از ایمپلنت های
سیلیکونی و یا پلی اتیلنی، و یا از بافت خود بیمار به عنوان پیوند
استفاده میشود. استخوان از لگن، دنده ها، سطح کاسه سر و یا
پشـت آرنج، و غضروف از گوش، غضروف میان دنده ها و یـا غضروف
تیغه بینی شخص برداشته می شـود. از مـعـایـب ایـمــــپلنت های
سیلیـکـونـی آنست که ممکن است موجب عفونت بیــنی شده و
یا با نازک شدن پوست ایمپلنت نمایان و قابل لمس گردد. در زیر تصویر چند نمونه ایمپلنت سیلیکونی را میتوانید مشاهده کنید:

 

نکته: در تصاویر زیر نحوه استفاده از پیوند استخوان کاسه سر نشان داده شده است (1- جدا کردن قسمتی از استخوان کاسه سر 2- تراش دادن پیوند 3- استخوان پیوندی در بینی بیمار قرار داده میشود):

 
بهترین سن برای جراحی زیبایی بینی:

در سن 16 تا 17سالگی رشد بینی متوقف می شود و پس از آن  جراحی زیبایی بینی میسر است.

عوارض  و ریسکهای مرتبط با جراحی زیبایی بینی:

1- عفونت ریه ها (به ویژه در افراد سیگاری)

2- عفونت بینی.

3- کاهش و یا از دست رفتن حس بویایی بطور موقت  که ممکن است دائمی باشد.

4- نیاز به جراحی اصلاحی و مجدد.

5- واکنش حساسیتی به داروهای بیهوشی.

6- باقی ماندن بافت اسکار (جای زخم).

7- تجمع خون زیر پوست (هماتوما) که بایستی خارج گردد.

8- کرختی پوست.

9- پاره شدن عروق خونی پوست صورت.

10- تورم که ممکن است تا چندین ماه باقی بماند.

11- احتقان بینی به علت تورم مخاط بینی که ممکن است چند هفته تا چند ماه باقی بماند.

12- حلقه های سیاه رنگ زیر چشم (که به علت باقی ماندن رنگدانه های خون در پوست پس از رفع کبودی ایجاد میشود) که ممکن است تا چند ماه باقی بماند.

13- خونریزی خفیف تا شدید از بینی.

14- تجمع لخته خونی در بینی.

15- کرختی بینی که ممکن است تا چند ماه باقی بماند.

16- نتیجه و فرم بینی نهایی غیر دلخواه.

17- آسیب به اعصاب بینی.

18- از دست رفتن تکیه گاه ساختمانی بینی.

19- سوراخ شدن تیغه بینی.

20- نکروز (مرگ) بافت پوست. به ویژه در افراد سیگاری.

21- افسردگی.

22- سینوزیت.

23- درد.

کاندیدهای این جراحی:

1- افرادی که بدنبال بهبود  شکل ظاهری بینی خود هستند و نه ایده آل ترین و مطلوبترین فرم و زیبایی مطلق.

2- افرادی که از سلامت جسم و روان کامل برخوردار میباشند.

3- افرادی که دارای انتظارات معقول از نتیجه جراحی میباشند.

4- مبتلا به اختلالات استخوانی ،ایمنی و خونی نباشند.

موارد منع جراحی پلاستیک بینی:

1- افراد با وضع روانی متزلزل (مثلا مبتلا به اسکیزوفرنی)

2- انتظارات غیر واقعی داشتن از عمل.

3- سابقه جراحی های متعدد که طی آن تحلیل پوست، جای زخم (اسکار) و یا افتادگی نسج نرم ایجاد گردیده است.

4- جراحی اصلاحی بایستی حداقل 9 ماه بعد از نخستین عمل صورت گیرد.

محدودیتها و عوامل تاثیر گذار بروی جراحی بینی:

1- شدت و ماهیت بدشکلی، نتیجه قابل دستیابی را تحت الشعاع قرار میدهد.

2- در طی جراحی نباید زیاد از بافت بینی برداشته شود چرا که ساختار بینی ضعیف میشود.

3- نتیجه نهایی قابل پیش بینی نیست.

4- جراحی زیبایی بینی موفقیت، خوشی و اعتماد بنفس را در تمام جوانب زندگی  تضمین نمی کند.

5- تورم و کبود شدگی حین عمل جراحی ممکن است بدشکلی ها و اختلالات موجود را پنهان ساخته که بعد ها آشکار خواهند شد.

6- روند التیام غیر قابل پیش بینی استخوان و غضروفهای بینی ممکن است نتیجه جراحی را نامطلوب سازند.

7- هر قدر میزان خونرسانی نسوج بینی و اطراف آن بهتر باشد، نتیجه عمل نیز بهتر خواهد بود.

8- محکم بودن و یا ضعیف بودن اسکلت استخوانی و غضروفی بینی در جراحی بسیار تاثیر گذار است.

9- نوع پوست بیمار (ظریف، معمولی، ضخیم و یا چرب) نیز در جراحی بینی حائز اهمیت است. پوست ضخیم ممکن است در ترمیم شکل ظاهری بینی مشکل ساز شود.

10- مراقبت پس از عمل و نوع تغذیه بیمار.

11- نوع سیستم ایمنی بدن متقاضی.

سبب شناسی بدشکلی بینی:

1- ارثی و خانوادگی.

2- آسیب فیزیکی.

3- نتیجه غیر دلخواه از جراحی پیشین.

انگیزه های غلط و ناسالم در تن دادن به جراحی زیبایی بینی:

1- کسب شهرت.

2- جذب جنس مخالف.

3- افزایش اعتماد بنفس. (البته تاثیر گذار است مشروط بر اینکه شکل ظاهری بینی بطور محسوس بد شکل باشد)

4- برای خوشایند فرد دیگر.

5- به علت اختلالات تصویر ذهنی جسم.

اختلالات تصویر ذهنی فرد از جسم خود:

1- اختلال بد شکلی بدن(BODY DYSMORPHIC DISORDER): عبارت است از مشغولیت ذهنی در باره ناهنجاریها و عیوب واهی و یا اندک جسمی (بینی، اندازه سینه، فرم چانه، وزن) که شخص برای رفع و ترمیم آنها بطور وسواس گونه به جراحی های پلاستیک روی می آورد. اینگونه افراد معمولا از اجتماع کناره گیری کرده، مرتبا ظاهر خود را در آینه و یا هر جسم با قابلیت انعکاس چهره بررسی میکنند، حتی برخی اوقات از ایستادن مقابل آینه اجتناب ورزیده و مدام با لباس، آرایش،کلاه، دست و یا وضعیت ایستادن میکوشند نقص جسمی خود را از دید دیگران پنهان سازند.

2- عقده آدونیس و یا بدشکلی عضلات(MUSCLE DYSMORPHIA=ADONIS COMPLEX): این اختلال گریبانگیر پسران و مردان میشود. شخص از اینکه از جسمی عضلانی برخوردار نیست دچار اضطراب و وسواس میشود.

3- اختلالات تغذیه ای از جمله پرخوری و بی اشتهایی عصبی.

پیش از عمل چه اقداماتی صورت میگیرد:

1- تاریچه پزشکی شما بطور دقیق بررسی میگردد.

2- معاینه بالینی از بینی شما به عمل می آید.

3- از بینی شما از زوایای مختلف عکس گرفته میشود. این تصاویر در ارزیابی تغییرات قبل و بعد از جراحی و به عنوان مرجع در حین جراحی مورد استفاده قرار میگیرند.

4- پزشک جراح در مورد انتظارات و انگیزه های شما سوال خواهد کرد.

5- بینی دلخواه و متناسب صورت شما توسط نرم افزارهای رایانه ای طراحی میگردد.

6- پس از آگاه ساختن شما از تغییرات قابل حصول و کسب رضایت شما عمل جراحی بروی بینی شما صورت میگیرد.

چگونه برای روز عمل آماده شوید:

1- از 3 هفته قبل و بعد از عمل از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E خودداری کنید.

2- از یک هفته قبل از عمل و تا 3-6 ماه پس از عمل پوست صورت خود را در معرض نور آفتاب قرار ندهید.

3- روز عمل صورت خود را آرایش نکرده و هیچگونه عطر و اودکلنی به خود نزنید.

4- روز قبل از عمل استحمام کرده و خود را کاملا بشویید.

5- از 8 ساعت قبل از عمل هیچ چیزی نخورید و نیاشامید.(ناشتا باشید)

6- شب قبل از عمل خوب بخوابید.

7- جواهرآلات و ساعت همراه خود به مرکز جراحی نیاورید.

8- پیش از عمل با فین کردن کاملا بینی خود را تمیز کنید. بهتر است در صورت امکان موهای بینی را 3 روز قبل از عمل کوتاه کنید.

9- از چند هفته قبل از عمل شروع به مصرف ویتامین C کنید. چراکه ویتامین C روند التیام را سرعت بخشیده و کبودی پس از عمل را کاهش میدهد. اما از مصرف دوز بالای آن خودداری کنید چراکه شکل گیری بافت اسکار را افزایش میدهد.

10- چنانچه سیگار میکشید. از دو هفته قبل و تا بهبودی کامل از مصرف سیگار جدا خودداری کنید. چراکه استعمال دخانیات ریسک عوارض جراحی بینی و نکروز(مرگ) پوست را افزایش میدهد. 

چگونه خود را از لحاظ روحی مهیای عمل کنید:

1- شما پس از عمل خسته، تحریک پذیر، افسرده، کسل، مضطرب و بی قرار خواهید بود.

2- در طی بهبودی بینی و صورت شما ممکن است نامتقارن، متورم، کبود، حساس به لمس، دارای درد و کرختی، سخت و یا سفت و یا دچار آکنه گردد.

3- پس از عمل صورت شما پف کرده خواهد بود و لب بالا و بینی ممکن است تا چند ماه کرخت و بی حس باقی بماند.

4- خون دماغ اندک طی چند روز پس از عمل طبیعی است.

5- چنانچه شما حین عمل خون بلعیده باشید ممکن است پس از بهوش آمدن احساس تهوع داشته و استفراغ کنید.

6- افسردگی به علت تاثیر داروی بیهوشی، داروهای مصرفی، استرس پس از عمل، نحوه برخورد دیگران با شما و یا عدم برآورده شدن انتظارات شما پس از باز شدن گچ بینی ایجاد می گردد. شخص پس از برداشته شدن گچ بینی انتظار مشاهده بینی دلخواه خود را دارد اما در عوض با یک بینی متورم و کبود مواجه میشود.

عمل چه مدت بطول می انجامد:

مدت زمان عمل 1-3 ساعت میباشد. بیمار معمولا چند ساعت پس از عمل مرخص میشود و نیازی به بستری شدن نخواهد داشت.

نکته: عمل با بی حسی موضعی و یا بیهوشی کامل انجام میگیرد.

روند عمل چگونه خواهد بود:

1- جراحی بسته(CLOSED=ENDORSAL) :که برشهای جراحی لازم تنها در درون بینی ایجاد میشود.

 

2- جراحی باز
(OPEN)
:در این روش غیر از برشهای جراحی داخل بینی، برای آزادی عمل بیشتر، بروی کالوملا نیز برشی ایجاد میشود.

 

نکته: در تصویر زیر میتوانید برشهایی که ممکن است بروی بینی زده شده و سپس بخیه گردد را مشاهد کنید:

 

چگونه شکل بینی  اصلاح میشود:

1- قوز و بـرجـسـتگی روی بیـنـی کـه عــلت آن بزرگ بودن غضروف
طــــرفی فوقانی و استخوان بینی است را توسط راسپ (سوهان
جراحی) و اسـتئوتوم (ابزاری شبیه اسکنه) تراش داده و با چاقوی
جراحی  کوچک میکنند.



2- بـرای کـوچـک کـردن استخوان بینی پهن، با استئوتومی محل
اتـصـال استـخـوان بینی و استخوان کامی را می شـکـنـنـد و دو
اسـتخوان را با فشار به یکدیگر نزدیک می کنند. این عمل پس از
تـراشـیدن قوز بینی نیز انجام میگرد چراکه پس از تراشیدن قوز،
سقف بینی شکافته میشود.




3- زاویه بینی با تراشیدن تیغه بینی اصلاح میگردد.



4- برای کوچک کردن نوک بینی غضروف طرفی تحتانی تراش داده میشود.




5- برای باریک کردن پره های بینی دو برش 3 گوش در دوطرف بینی و در محل تلاقی با صورت ایجاد شده و سپس لبه های برش داده شده را به یکدیگر نزدیک کرده و بخیه میزنند.


6- برای بزرگ کردن اجزاء بینی نیز از ایمپلنت های سیلیکونی و یا پیوند استخوان و غضروف استفاده میشود.

 

نکته:برخی اوقات پس از عمل در داخل بینی اسپلینت(SPLINT) قرار داده میشود تا بینی شکل خود را حفظ کند. همچنین یک گازاستریل زیر بینی قرار داده میشود تا خونآبه های بینی را جذب خود کند. پس از برداشته شدن گچ برای کمک به خوابیدن ورم میتوانید بینی خود را توسط 3 نوار چسب مانند شکل ببندید:

 

 

نکته:در زیر مراحل عمل  تا بهبودی را میتوانید مشاهده کنید:

 


مراقبت های پس از عمل:

1- بمنظور کاهش تورم بایستی تا یک هفته در زیر سر 3 بالش قرار داده شود تا نیروی گرانش از ورم بینی بکاهد.

2- 10-7 روز پس از عمل گچ طبی و بخیه ها برداشته میشود.مراقب باشید تا گچ بینی شما در طی این مدت خیس نشود.

3- تا 6 هفته پس از عمل از انجام فعالیتهای بدنی شدید اجتناب ورزید.از ورزشهای سنگین و دارای احتمال تصادم تا 4 ماه پس از عمل اجتناب ورزید.

4- تا یک هفته پس ازعمل باید  آنتی بیوتیک مصرف کنید.

5- تا برداشته شدن گچ طبی از خم شدن از ناحیه کمر خودداری کنید.

6- از بلند کردن اشیاء سنگین تر از 8 کیلو گرم خودداری کنید.

7- از مصرف مشروبات الکلی تا یک ماه پس از عمل خودداری کنید.

8- رژیم غذایی خود را با مایعات و غذاهای نرم شروع کنید. البته تا 5 ساعت پس از عمل چیزی نخورید و نیاشامید.

9- در محیطهای پر گردو غبار و پر دود قرار نگیرید.

10- تا یک هفته پس از عمل فین و عطسه نکنید.

11- هنگام تعویض لباس مراقب باشید به بینی فشار وارد نشود.

12- پس از یک هفته میتوانید بینی را به ملایمت شستشو دهید.

13- تا یک ماه پس از عمل نباید عینک بزنید و باید از لنز استفاده کنید و یا عینک را به پیشانی با چسب بچسبانید تا سنگینی عینک روی بینی قرار نگیرد.

14-3-6  ماه پس از عمل از محصولات ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید و از قرار گرفتن در برابر نور شدید آفتاب اجتناب ورزید.

15- از 24 ساعت پس از عمل روی بینی به ملایمت کمپرس سرد و خشک قرار دهید.

16- تا 2 هفته در خانه دستگاه مرطوب کننده هوا(بخور) روشن کنید.

17- پس از برداشته شدن اسپلینت های داخلی و خارجی پزشک نحوه ماساژ بینی را به شما آموزش میدهد تا تورم بینی سریعتر رفع شود.

نکته:نتیجه نهایی عمل پس از 12 تا 18 ماه قابل ارزیابی خواهد بود.

در صورت بروز علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:

1- خونریزی ودرد شدید.

2- تورم غیر عادی بینی.

3- سر درد شدید و یا عدم تحمل  نور .

دلسوخته


خانمها: افزایش سن و هورمونها

 

هورمون ها فرستنده های شیمیایی بسیار نیرومندی هستند که توسط بدن تولید میشوند و به سلول ها فرمان می دهند که چه کاری باید انجام دهند. از دیگر وظایف هورمون ها، تعدیل و تنظیم عملکرد کلیه اندام های بدن، و کنترل سایر سیستم های پیچیده بدن می باشد. هورمون ها در تمام عرصه ها از خوابیدن گرفته تا هماهنگ کردن حالات درونی، توانایی تفکر، میزان کلسترول، واکنش نشان دادن نسبت به استرس، و حتی سرعت فرایند سالخوردگی شما نقش مهمی را ایفا می کنند.

به موازات افزایش سن، سطح هورمون های داخلی بدن کاهش پیدا می کند. این امر سبب می شود بیماری بیشماری از جمله: افسردگی، پوکی استخوان، انسداد شرائین و از دست دادن میل جنسی سراغ فرد بیاید.

خطرات ناشی از کاهش هورمونها

زمانی که خانم ها به دوران یائسگی می رسند تا آن زمان دو دهه عدم تعادل هورمون ها را پشت سر گذاشته اند. پس از دوران یاسئگی زمانیکه کلیه سطوح هورمون های فرد به طور فاحش کاهش پیدا کرد، ریسک ابتلا به بیماری های جدی تر به شدت افزایش پیدا می کند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری های قلبی – میزان ناراحتی های قلبی در دوران پس از یائسگی آنقدر افزایش پیدا می کند که تقریباً با مردها هم تراز می شود. براساس اطلاعات انجمن ملی قلب امریکا یکی از علت های مرگ و میر خانم ها در امریکا بیماری های قلبی است. (انجمن ملی قلب امریکا 2004)

پوکی استخوان – کمبود هورمون ها به طور مستقیم با از دست دادن استخوان ها و پوکی استخوان در ارتباط است. این امکان وجود دارد که این بیماری در سه دهه اول زندگی خانم ها نیز روی دهد. زمانی که یک خانم به سن 50 سالگی می رسد، ریسک ابتلا به پوکی و شکستگی استخوان به طور قابل ملاحظه ای  در او افزایش پیدا می کند.

آلزایمر و زوال عقل – زوال عقل ارتباط مستقیمی با تخریب سلول های عصبی و افزایش ریسک از دست دادن حافظه و حتی در برخی موارد پارکینسون دارد.

فواید ضد سالخوردگی مکمل های هورمونی

تعداد بسیار زیادی از پزشکان پذیرفته اند که کاهش سطح هورمون ها به هر حال یک فرایند غیر قابل اجتناب است و تحت هر شرایطی با بالا رفتن سن در همه افراد رخ می دهد. از جمله این هورمون ها می توان به هورمون های ضد سالخوردگی اشاره کرد. پژوهشگران معتقدند که با مشاهده علائم یائسگی باید میزان هورمون های مورد نیاز بدن را به طور مصنوعی به حدی رساند که شخص دچار اختلالاتی نظیر: پوکی استخوان، افسردگی، چاقی، افزایش وزن، و یا بیماری قلبی نشود.

در میان مهم ترین هورمونهایی که خانم ها می بایست برای آنها اهمیت فراوانی قائل باشند، می توان به استروژن، تستوسترون، و DHEA اشاره کرد.

استروژن مهمترین عامل جلوگیری از پوکی استخوان

استخوان های سالم و محکم در حالی ایجاد می شوند که بافت های کهنه استخوان ها به وسیله بافت های جدید جایگزین شوند. می توان اظهار داشت که استروژن در این فرایند نقش حائز اهمیتی دارد. البته میزان کافی پروژسترون و تستوسترون نیز در این روند مورد نیاز می باشد. ریسک ابتلا به شکستگی استخوان و پوکی آن در خانم ها پس از یائسگی چند برابر می شود چرا که میزان استروژن و پروژستون در آنها به شدت کاهش پیدا می کند. اولین راه حل برای پیشگیری از چنین عارضه ای، هورمون درمانی است. تحقیقات آماری حاکی از این امر هستند که این راه حل درمانی میتواند تا 80% از شکستگی استخوان های مهره ها و تا 50% از شکستگی استخوان لگن جلوگری کند.

استروژن می تواند شفافیت ذهنی را ارتقا بخشیده و از آلزایمر جلوگیری کند

تحقیقات متعدد اثبات کرده اند که خانم هایی که پس از یائسگی از استروژن استفاده نموده اند تا میزان بسیار زیادی از ابتلا به آلزایمر در امان مانده اند. حتی خانم هایی که به آلزایمر مبتلا شده بودند به هنگام استفاده از استروژن علائم کمتری را نشان داده و تشدید بیماری در آنها روند کند تری را دنبال کرده.

سایر تحقیقات نیز اثبات کرده اند که خانم هایی که از شیوه درمانی هورمونی بهره می بردند، نمره بهتری را در تست های حافظه کسب کرده و عملکرد کلی ذهن آنها با سرعت کمتری رو زوال رفته.

تستوسترون می تواند میزان میل جنسی و سلامت کلی بدن را ارتقا بخشد

هر چند خانم ها تنها به میزان کمی تستوسترون نیاز دارند، اما همان مقدار ناچیز از این هورمون مهم به آنها کمک می کند تا از قوت ماهیچه ای، توده استخوانی، و عملکرد جنسی سالمی برخوردار شوند. میزان تستوسترون یک خانم در سنین میانسالی به مرور کاهش پیدا می کند و پس از یائسگی تقریباً 50 درصد نسبت به سن 20 سالگی کمتر شده.

در نتیجه پژوهش هایی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند در سپتامبر سال 2000 به چاپ رسید، مقداری تستوسترون به 75 زنی که بر اثر جراحی یائسه شده بودند و میل جنسی خود را از دست داده بودند تزریق شد. میل جنسی افراد مورد آزمایش 2 تا 3 مرتبه بیش از قبل شد، و در مقایسه با افرادیکه این کار را انجام نداده بودند نیز از تحریک جنسی بالاتری برخوردار شدند.

هورمون درمانی می تواند سبب زیبایی پوست و از بین بردن چین و چروکها شود

در زمان یائسگی میزان هورمون های موجود در تخمدان ها کاهش پیدا می کند و به جایی می رسد که به طور کلی متوقف می شود. تعجبی ندارد که بیشتر خانم ها پس از یائسگی تغییرات اساسی را در پوست خود مشاهده می کنند؛ به ویژه خشکی و چین و چروک. تحقیقات نشان می دهند که پوست به مرور زمان قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد به همین دلیل چین و چروک ها عمیق تر می شوند و پروسه تجدید سلول های پوست با سرعت کمتری پیش می رود. آمار و ارقام نشان می دهند که پوست تقریباً 39% از کلاژن های سطحی خود را در همان 5 سال اول یائسگی از دست می دهد و وضعیت پوست همچنان رو به وخیم تر شدن می رود.

دارا بودن بهترین میزان استروژن تاثیر شدیدی بر روی جلوگیری از سالخورگی پوست دارد. خانم هایی که پس از یائسگی از استروژن استفاده می کنند، پوست ضخیم تر و سالم تری خواهند داشت. دانشمندان طی تحقیقات خود که در یک ژورنال پزشکی انگلیسی به چاپ رسیده به این نتیجه دست پیدا کردند که کلاژن سطحی پوست خانم هایی که پس از یائسگی از استروژن استفاده می کنند 48% بیش از خانم هایی است که چنین کاری را انجام نمی دهند؛ و به نظر می رسد که استروژن در خانم های سالخورده همانطور که می تواند از استخوان ها محافظت کند می تواند در سلامت پوست نیز نقش مهمی را ایفا کند. همچنین استروژن بر روی میزان کلاژن و قابلیت ارتجاعی پوست نیز بی تاثیر نیست. همچنین دانشمندان به این نتیجه دست پیدا کردند که خانمهایی که علاوه بر استروژن از پروژستون نیز استفاده میکنند 48% پوست محکم تر، ضخیم تر و سالم تری نسبت به خانم هایی که از این شیوه درمانی بی بهره اند، دارا هستند.

استروژن به بقای بافت سالم واژن کمک کرده و از ادرار ناخودآگاه جلوگیری می کند.

خشکی واژن و تحلیل رفتن آن، تکرر ادرار، ناخودادراری، و عفونت های مکرر ادراری از جمله مشکلاتی هستند که تعداد بسیار زیادی از خانم ها اندکی قبل، و بعد از یائسگی با آن مواجه می شوند. زمانیکه سطح استروژن کاهش پیدا می کند، ماهیچه های درونی واژن نیز به مثانه آن ضعیف می شوند.

مکمل های استرویل تاثیر شگرف موضعی بر روی بسیاری از گیرنده های استروژن در بافت های ذکر شده دارند و می توانند در کاهش خشکی واژن و تحلیل غشای مخاطی نقش پیشگیرانه داشته باشد و ظرف چند روز آن را به حالت اولیه خود بازگردانند.

تحقیقات نشان می دهند که استرویل میزان PH واژن را کاهش می دهد، محیط را برای رشد فلور محافظ مهیا می کند و همین امر خود سبب کاهش عفونت های ادراری میشود.

DHEA – سردسته هورمون های جوانی

DHEA  هورمونی که توسط غدد ادرنالین ترشح می شود، به نام "سرچشمه جوانی" شناخته می شود، چراکه تاثیرات مثبت همه جانبه آن در نگه داشتن شادابی و جوانی، از دامنه وسیعی برخوردار است. میزان این هورمون در سن 20 سالگی به بالاترین حد خود می رسد، سپس کاهش چشمگیری پیدا می کند که سبب ضعف دستگاه ایمنی بدن، کاهش تحریک جنسی، حافظه و انرژی می شود. همچنین مقاوت بدن در ابتلا به بیماری های وابسته به افزایش سن را نیز تقلیل می دهد. DHEA  همچنین نقش مهمی در میزان استرس و تراکم مواد معدنی در استخوان ها دارد.

در حالیکه قرص های مکمل DHEA به وفور یافت می شوند و مصرف آن به افراد مسن توصیه می شود، اما استعمال بیش از اندازه آن می تواند میزان هورمون های دیگری را در بدن افزایش دهد و منجر به ایجاد نوعی عدم تعادل در هورمون ها شود. البته باید توجه داشته باشید که اگر میزان DHEA را کاهش دهید میزان هورمون های وابسته به آن نیز خود به خود پایین می آید. در آخر باید این نکته را هم ذکر کنیم که پیش از استفاده از هر گونه هورمون مکمل، باید ابتدا میزان هورمون های بدن خود را اندازه بگیرید.

دلسوخته

 

بیماری پوستی پسوریازیس

 

داء الصدف یا پسوریازیس بیـماری پـوستی، پوسته پوسته
ای عـود کنــنده مزمن است که همراه با پلاک هـا یـا پـاپـول
های فلس مانند خاکستری-نقره ای رنگ روی پوست ایجاد
می شود. آرنـج هـا و زانـوها متـداولتـرین قسـمت های بدن
هستند که دچار این عارضه پوستی می شـونـد. گـاهاً ایـن
عـارضـه در یـک نقطه در هر دو سمت بدن ایجاد می شـود.
اندازه ایـن لـکه هـا متــغیر است و ممـکن اســـت کــوچک و
گاهی خیلی بزرگ (بزرگتر از کف دست) باشد.

توصیف پسوریازیس

به طور معمول، سلولهای پوستی بعد از گذشت یک ماه بالغ شده و میریزند. در عارضه پسوریازیس، بلوغ سلولها سرعت میگیرد و فقط سه الی چهار روز طول می کشد. از آنجا که لایه زیرین سلول های پوستی زودتر از حالت طبیعی، تقسیم می شوند، سلول های مرده در پوسته های ضخیم تر روی خارجی ترین لایه پوست (که پوست برونی نامیده می شود) جمع می شوند.

انواع و طبقه بندی

پسوریازیس به شکل های مختلف ایجاد می شود که در شدت، طول مدت، محل، شکل و طرح فلس ها متفاوت است. شایع ترین انواع آن عبارتند از:

پسوریازیس پلاکی یا پسوریازیس ولگاریس: که شایعترین نوع پسوریازیس است. در این نوع پسوریازیس ضایعات ملتهب و قرمز رنگی در پوست ایجاد می شود که روی آن را فلس های سلول های مرده نقره ای-سفید می پوشاند. و بیشتر روی آرنج، زانو، پوست سر، و ناخن های دست یا پا دیده می شود.

پسوریازیس پاستولار (چرک دار): نوعی نادر از پسوریازیس می باشد که در آن کورک های چرک دار کوچکی (ضایعات سر سفید) در کلیه قسمت های بدن یا محدود در کف دست ها، کف پاها یا سایر قسمت ها بدن دیده می شود.

پسوریازیس گوتات: که معمولاً در بچه ها ایجاد می شود و به صورت لکه های کوچک قرمز فلس مانند که به سرعت در یک ناحیه بسیار بزرگ از پوست ایجاد می شود، مشخص می شود. این عارضه معمولاً بعد از بیماری های عفونی مثل گلودرد چرکی ایجاد می شود.

پسوریازیس معکوس: که در زیربغل، زیرسینه، حول کشاله ران، در شکاف بین باسن و دور اندامهای تناسلی ایجاد می شود. این عارضه نیز معمولاً صورتی رنگ و سوزش آور است اما فاقد ضخامت انواع دیگر پسوریازیس می باشد.

برخی متخصصین پوست، پسوریازیس را به سه نوع خفیف، متوسط و وخیم تقسیم بندی می کنند. پسوریازیس خفیف در 10-5 درصد از بدن فلس ها را ایجاد می کند، پسوریازیس متوسط در 10 تا 20 درصد از بدن و در پسوریازیس وخیم در بالای 20 درصد از بدن فلس ها ایجاد می شود.

در 5 درصد از همه افراد مبتلا به پسوریازیس، ورم مفاصل نیز ایجاد می شود. این وضعیت ورم مفاصل پسوریاتیک نامیده می شود.

علت و عوامل خطرزا

پسوریازیس یک اختلال پوستی مزمن است که ریشه ای نامعلوم دارد، اما، به نظر می رسد که وراثت در انتقال آن نقش داشته باشد (در یک نفر از هر 3 نفر فرد مبتلا به پسوریازیس، یکی از اعضای خانواده یا فامیل نیز به آن مبتلاست).

عوامل مختلفی می توانند در این زمینه نقش داشته باشند، مثل استرس، تغییرات آب و هوا، عفونت های استرپتوکوکی یا HIV، زخم های سطحی، بیماری ها یا مصرف برخی داروها مثل لیتیوم، بتا بلاکرها مثل پر.پرانولول، کویندین (داروی قلب) یا داروهای آنتی مالاریا.

تشخیص

متخصصین پوست پسوریازیس را با آزمایش و معاینه پوست و بررسی ویژگی های این ضایعات پوستی تشخیص می دهند. گاهی اوقات بیوپسی ضایعات و معاینه پوست در زیر میکروسکوپ نیز برای تصدیق تشخیص لازم است. برای نشخیص پسوریازیس نیاز به آزمایش خون یا سایر آزمایشات نیست.

درمان

در حال حاضر درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما درمان های مختلفی وجود دارد که در اکثر موارد می تواند پوست را موقتاً از این ضایعات پاک کند. اما گاهی اوقات درمان آن غیرممکن می شود. برای اکثر بیماران، یکی یا چند مورد از درمان های زیر لازم می شود:

درمان موضعی (که معمولاً برای پسوریازیس خفیف تا متوسط استفاده می شود)

  • نرم کننده ها و مرطوب کننده ها به نرم شدن فلس ها کمک کرده و ناراحتی آن را کاهش می دهد.
  • کرم ها و روغن های استیروئید به کاهش التهاب آن کمک می کند.
  • تازاروتین Tazarotene دارویی موضعی برای درمان پسوریازیس پلاکی خفیف تا متوسط می باشد.
  • آنترالین Anthralin به کند شدن تکثیر سلولی کمک می کند.
  • ویتامین D3 یا  کالسیپوترین
  • محلول های حمام مثل نمک های معدنی یا افزودنی های جو، به نرم کردن و تسریع بهبودی کمک می کند.

نوردرمانی (که به تنهایی یا همراه با سایر درمان ها برای درمان پسوریازیس متوسط تا وخیم استفاده می شود)

  • اشعه فرابنفش (UVB)، چه در محیط روباز یا در مطب پزشک به درمان این ضایعات کمک میکند.
  • سورالِن و اشعه فرابنفش A PUVA
  • لیزرهای اکسیمر نیز برای درمان یک نقطه کوچک از پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان های داخلی (که برای درمان پسوریازیس متوسط تا وخیم مورد استفاده قرار می گیرد)

  • داروهای بیلوژیک از موجودات زنده (انسان، گیاه، حیوان، یا جاننوران میکروسکوپی) گرفته می شود. این داروها روی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از اختلالات التهابی، ازجمله پسوریازیس، کار می کند. برخلاف داروهایی که که سیستم دفاعی را متوقف میکند، داروهای بیولوژیک فقط با آن مواد شیمیایی مقابله میکند که در ایجاد پسوریازیس دخیل است. Etanercept (Enbrel) و (infliximab (Remicade دو نوع از داروهای بیولوژیک هستند که بلاکرهای عامل بافت مردگی تومر (TNF) نامیده می شود. Alefacept (Amevive) و Efalizumab) Raptiva) و بلاکرهای سلول های T. متاسفانه هرکدام از این داروها نیاز به تزریق مداوم با سوزن دارد. و البته درمان هایی بسیار جدید و گران می باشند.
  • Methotrexate) MTX) به کند کردن تکثیر سلولها و کاهش التهاب کمک می کند.
  • درمان رتینوئید، ازجمله acitretin Soriatane، به کاهش التهاب کمک می کند.
  • Cyclosporin A سیستم یمنی بدن را ه طور کل کند می کند و می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

تجربه متخصص پوست شما در زمینه این بیماری و تکنیک آزمایش و خطا به تشخیص بهترین نوع درمان برای هر فرد کمک می کند. درمان ممکن است به کوتاهی چند هفته یا تا چندین ماه به طول انجامد. متخصصین پوست احتمالاً روش های مختلف درمانی را برای هر فرد به طور چرخشی انجام میدهند تا از عوارض جانبی این درمان ها جلوگیری کرده و ببینند کدام روش درمانی برای هر فرد بهتر است.

مراقبت های فردی

  • پوستتان را همیشه روغن دار و مرطوب نگه دارید. روغن ها، کرم ها، لوسیون ها برای این منظور توصیه می شود.
  • در خانه از  دستگاه های مرطوب کننده استفاده کنید.
  • زیر آفتاب بروید. البته مراقب باشید که دچار آفتاب سوختگی نشوید.
  • حمام کردن در آب داغ به کاهش فلس ها کمک می کند.
  • از صابون های ملایم یا پاک کننده های فاق صابون استفاده کنید. صابون های ملایم مثل کرم نیوآ، داو و از این قبیل اتخاب های خوبی برای شماست.
  • از هرگونه استرس دوری کنید.
  • از خود در مقابل انواع زخم ها و عفونت های پوستی محافظت کنید.

استیروئیدهای موضعی

در زیر به لیستی از انواع استیروئیدهای موضعی که برای درمان اگزما استفاده میشوند، اشاره می کنیم:

خیلی قوی:

 Betamethasone dipropionate) Diprolene)

Clobetasol 17-Propionate 0.05%) Temovate)

Halobetasol propionate) Ultravate)

Halcinonide 0.1%) Halog)

قوی:

Amcinonide 0.1%) Cyclocort)

Betamethasone dipropionate 0.5 mg) Diprolene)

Desoximetasone 0.25%) Topicort)

Fluocinonlone acetonide 0.25%) Synalar)

Fluocinonide 0.05%) Lidex)

Mometasone furoate 0.1%) Elocon)

Triamcinolone Acetonide 0.1%) Kenalog)

متوسط:

Desonide 0.05%) Desowen)

Hydrocortisone valerate 0.2%) Westcort)

Prednicarbate 0.1%) Dermatop)

ضعیف:

Hydrocortisone 1.0%) Cortaid)

سوالاتی که می توانید درمورد پسوریازیس از پزشک خود بپرسید:

عارضه من چه نوع از پسوریازیس است؟

شدت پسوریازیس من تا چه حد است؟

آیا ممکن است شدت آن بیشتر شود یا به قسمت های دیگر بدنم هم سرایت کند؟

آیا ممکن است سایر بیماری های مفاصل نیز برای من اتفاق بیفتد؟

شما چه درمانی را پیشنهاد می کنید؟

برای جلوگیری از عود کردن دوباره این بیمای، چه اقداماتی می توان انجام داد؟

چه لوسیون و کرم هایی را برای من توصیه می کنید؟

اگر برای تشخیص بیمای من بیوپسی لازم است، نتیجه آن چه چیز را مشخص خواهد کرد؟

دلسوخته

 

ریزش مو در خانمها

سارا موهایی بلند و بور داشت که همیشه مورد حسد دوستان و نزدیکانش بود. اما کم کم موهایش شروع به ریزش کرد تا اینکه عاقبت کاملاً کچل شد. از دست رفتن موهایش به همینجا ختم نشد. کم کم همه ی موهای بدنش نیز شروع به ریختن کرد، حتی موهای زیربغل و موهای دست و پایش. او مبتلا به طاسی فراگیر، یکی از شدیدترین انواع طاسی، شده بود.

سارا می گوید، "وقتی این مشکل برای من پیش آمد، من اعتماد به نفسم را به کلی از دست دادم. در ابتدا از دست رفتن موهای روی سرم برای من از همه چیز بدتر بود چون همه این قسمت از بدنم را می دیدند. اما از دست رفتن موهای بدنم باعث شد که احساس زنانگی هم در من کاهش پیدا کند."

تینا هم 15 سال بود که دچار طاسی ناحیه ای و تکه تکه شده بود. وقتی این مشکل در او شدت می گیرد، او موهای باقیمانده را هم تراشیده و صبر می کند تا به جای آن مو رشد کند.

او می گوید، "من از این مشکل خسته شده ام. مثل این می ماند که بعضی از قسمت های بدنتان مرده باشد و دیگر هیچ وقت نمی توانید به وضع سابق خود برگردید."

انواع طاسی

همه ما تقریباً 100،000 تار مو روی سر خو و 5 میلیون تار روی کل بدنمان داریم. هر تار مو  درون فولیکول خود در پوست  یا روی سر رشد میکند. هر تار مو تقریباً سه سال رشد میکند (مرحله آناژن)، پس از آن هر فولیکول به مدت سه ماه استراحت می کند (مرحله تلوژن) که در این دوره ممکن است مو ریخته یا با رویش تار موی جدیدی بیفتد. روی یک سر سالم، تقریباً %90 تارهای مو در مرحله آناژن هستند و %10 بقیه در مرحله تلوژن می باشند. این حالت توازن در افرادیکه دچار ریزش مو طاسی می شوند، بر هم می خورد، تاجاییکه بسیاری از فولیکول های مو به طور موقت یا دائم درست کار نمی کنند.

طاسی پیشرونده در مردان یکی از متداولترین انواع ریزش مو در مردان است، اما میتواند برای خانم ها هم اتفاق بیفتد. خط مو به شکل M عقب کشیده و کمی هم از این طاسی در فرق سر دیده می شود. این عقب کشیدن خط مو عاقبت تا تکه کچلی فرق سر رسیده و حاشیه ای نعل اسبی شکل از مو در دور پشت و کناره های سر به جا می گذارد.

متداولترین نوع طاسی در خانم ها، طاسی ناحیه ای است که ریزش مو به صورت وصله مانند صورت می گیرد. این مشکل معمولاً ابتدا در دوران کودکی یا ابتدای بزرگسالی ایجاد شده و ممکن است به خودی خود مداوا شده یا تا طاسی کامل ادامه یابد. دلیل قطعی این مشکل بر کسی هویدا نیست، اما استرس، بیماریها، رژیم های غذایی، و تغیرات هورمونی می تواند در این زمینه دخیل باشد.

طاسی کامل، مثل مورد سارا، ممکن است به خاطر تغییرات سیستم ایمنی بدن باشد که در این شرایط بدن پادتن هایی ترشح می کند که به فولیکول های مو آسیب میرساند.

ریزش مو

در برخی خانم های میانسال، نازک شدن تارهای مو رخ می دهد که ممکن است با نام جریان تلوژن مزمن نامیده شود. در این مشکل ریزش موی ناحیه ای یا عقب کشیدن خط مو دیده نمی شود، اما بعد از شانه کردن موها یا شامپو کردن آن، ریز موی بیشتری به چشم می خورد. تعدادی از افراد تا طاسی ناحیه ای پیش می روند.

دلیل این مشکل قطعی نیست و تحقیقات و مطالعات انجام گرفته حول این مشکل جدال انگیز هستند. یک تئوری این است که این مشکل ممکن است به خاطر کمبود آهن بدن باشد—این کمبود آنقدر نیست که منجر به کم خونی شود و فقط در چرخه طبیعی ریزش و رشد مو اختلال ایجاد می کند. از اینرو خوردن غذاهای سرشار از آهن، مثل جگر و محصولات سویا و مصرف مکمل های آهن، می تواند کمک کننده باشد.

درمان

هیچ درمان فوری برای ریزش مو و طاسی وجود ندارد و بسیاری از افراد زمان و پول خود را روی درمان هایی صرف می کنند که تاثیر چندان زیادی ندارند.

رگائین (Regaine) (که مینوکسیدیل نیز نامیده می شود) بهترین محصول شناخته شده برای درمان ریزش مو و طاسی است. این دارو مایعی است که مستقیماً روی پوست سر مالیده می شود و در مراحل اولیه بیماری نتیجه بهتری می دهد. کسی دقیقاً نمی داند که رگائین چطور عمل می کند. این دارو که ابتدا برای درمان فشارخون مورد استفاده قرار می گرفت، در عوارض جانبی آن رشد موی زائد دیده شد و محققان نتیجه گیری کردند که می توان از آن برای درمان ریزش مو نیز استفاده کرد.

درصورت اثربخشی، این دارو باید در چهار تا شش هفته اول استفاده، ریزش مو با کاهش مواجه شود. این دارو باید حداقل تا چهار ماه قبل از هرگونه رشد دوباره مو، مورد استفاده قرار گیرد و برای حفظ رشد مو باید بطور مداوم مصرف شود. اگر درمان متوقف شود، پوست سر تا سه الی چهار ماه به حالت سابق خود برمی گردد.

داروی جدیدتری فیناسترید (پروپشیا= Propecia) نام دارد که برای آقایونی که موهایشان شروع به ریزش کرده است، استفاده می شود. این دارو نباید برای خانم ها مورد استفاده قرار گیرد چون اگر حامله شوند روی جنین آنها تاثیر منفی خواهد داشت.

تزریق استیروئید به پوست سر به نظر دردناک می آید اما برخی افراد آمادگی انجام آن را دارند. از آنجا که استیروئیدها، سیستم ایمنی بدن را سرکوب میکنند، هدف از این تزریق ها جلوگیری از آسیب رسانی پادتن ها به فولیکول های مو می باشد. تا مو بتواند دوباره رشد کند. این درمان نیز در مراحل اولیه از دست رفتن مو بهتر عمل میکند.

استفاده از کلاه گیس

خرید و استفاده از کلاه گیس را نباید آخرین راه چاره خود فرض کنید. 6 مورد از هر 10 مورد از کلاه گیس ها توسط افرادی خریداری می شوند که موهایی کاملاً سالم روی سرشان دارند. خیلی از خانم ها از کلاه گیس بعنوان تزئین استفاده می کنند. خانم هایی که دچار طاسی و کم موئی هستند معمولاً انواع و اقسام کلاه گیس ها را برای خود خریده اند.

سارا می گوید که خرید کلاه گیس به هیچ عنوان برای او مسئله ی ناراحت کننده ای نیست و همیشه دوست دارد انواع و اقسام کلاه گیس ها را امتحان کند. همسر او میگوید که در طول زندگی مشترکشان او با زنی بلوند، مو مشکی، مو قرمز، و مو قهوه ای همبستر شده که این مسئله رابطه آنها را بسیار مفرح می کند و باعث می شود مسئله طاسی سارا برایشان قابل تحمل تر شود.

اگر قصد خرید کلاه گیس را دارید، به یک مرکز تخصصی کلاه گیس بروید که صدها مدل برایانتخاب پیش رویتان باشد. افرادیکه موهای سرشان به طور کامل نریخته و طاس کامل نیستند، با کلاه گیس های تکه ای و هر اکستنشن مشکلشان رفع می شود. می توانید از کلاه گیس های دائمی استفاده کنید که با چسب های پزشکی به پوست سر شما چسبانده می شوند و می توانید هنگام شب آنرا از روی سرتان بردارید. این نوع کلاه گیس های دربرابر فشار آب موقه دوش گرفتن، یا شنا کردن، یا حین فعالیت های ورزشی مقاوم است؟

دلسوخته

 

استرس و بیماریهای حاد

 

همه می گویند که استرس کشنده اسـت. امـا اکثـر مـا این
گفته را جدی تلقی نمیکنیم. همه ما میـدانیم کــه استرس
بـرای سلامتـی ما ضرر دارد، اما تعداد خیلی کمی از نقـش
آن در ایجاد مشکلات بسیار جدی برای سلامتی مثل حمله
های قلبی و استرس آگاهیم.

بسیـاری از بیـمـاری هـای حـاد و خــطرناک با وجود استرس
بـدتر مـی شوند. استـرس مـی توانـد در متـابولیســم شما
اخلال ایجاد کند، فشارخونتان را بالا ببرد، گلوبول های قرمز خونتان را از بین ببرد، نفخ معده در شما ایجاد کند، زندگی جنسیتان را خدشه دار کند، و اگر همه اینها کافی نیست، باید بگویم که استرس می تواند مغزتان را هم مختل کند.

آنچه باید به یاد داشته باشید، این است که کنترل صحیح استرس، می توند ابزار بسیار قدرتمندی درمقابل بیماری های حاد و خطرناک باشد.

استرس چطور بر بدن تاثیر می گذارد؟

استرس واکنش ما به هر موقعیتی است که باعث ترس یا نگرانی ما شود. در واکنش به یک محرک ترسناک، بدن ما آدرنالین ترشح می کند، هورمونی که ضربان قلب ما را بالا می برد، باعث نفس نفس زدن ما شده و حس هوشیاری و احتیاط ما را افزایش میدهد.

انفجارهای کوتاه مدت استرس چندان هم بد نیستند و در واقع، این استرسها میتوانند مواد شیمیایی که می توانند حافظه ما را تقویت کرده، انرژی ما را افزایش داده، و باعث شوند که هوشیارتر و مراقب تر باشیم را تحریک کنند. اگر گور خری را یک شیر گرسنه تعقیب کند، این آدرنالین باعث می شود که گور خر سریعتر بدوید، سریعتر فکر کند، و به سرعت به خاطر آورد که بار قبل چطور خود را نجات داده.

اما، گورخر ها و سایر پستانداران مثل انسانها از استرس حاد رنچ نمی برند. وقتی گورخر از دست شیر فرار می کند، استرس او تمام می شود (تا دفعه بعد که این موقعیت دوباره برای او پیش آید). گورخر ها، اجاره خانه، ترافیک، یا قسط و بدهی ندارند. لازم نیست که نگران پرداخت قبض ها، مریض شدن، یا قبول شدن در دانشگاه باشند. متخصصین می گویند این استرس حاد و مزمن است که برای سلامت انسانها خطرساز خواهد بود.

استرس مزمن—زندگی کردن تحت موقعیت های استرس زا برای مدت زمانی طولانی—می تواند تاثیر منفی عمیقی بر وضعیت جسمی ما داشته باشد. وقتی تهدیدی را تجربه می کنیم، چه این تهدید فیزیکی باشد یا روانی، بدن ما وارد وضعیت فرامحرک می شود. فعالیت در سیستم عصبی موافق بالا رفته و غده فوق کلیوی هورمون اپینفرین (یا آدرنالین) ترشح می کند و نورپینفرین را وارد جریان خون می کند. در همین زمان، غده فوق کلیوی کورتیزول نیز ترشح میکند که پیام آزاد کردن اسیدهای چرب را برای انفجار انرژی به بدن می فرستد.

این سیستم عصبی و فعالیت هورمونی باعث کند شدن گوارش، بالا رفتن قند خون، و پمپاژ بیشتر خون توسط قلب به درون ماهیچه ها می شود. این وضعیت وقتی اتومبیلی در خیابان به سمت شما منحرف شده است می تواند مفید باشد، اما در اکثر مواردی که این هورمون ها به وضعیت فرامحرک می روند، آسیب و زیان ایجاد می شود. استرس حاد نه تنها باعث بروز مشکلات معده، یبوست، اسهال، و سرماخوردگی های بیش از حد و عفونت های تنفسی می شود، بلکه می تواند سلامت ما را در دراز مدت نیز تهدید کند.

اکنون گفته می شود که بالا بودن میزان کورتیزول در بدن، عوارضی در بدن ایجاد کرده و می تواند مشکلات التهابی مثل ورم مخاط روده بزرگ و اگزما را بدتر کند، همچنین اختلالات خودایمن مثل ورم مفاصل روماتیسمی، قرحه اکله و تصلب بافت ها را نیز تشدید می کند.

آیا ممکن است استرس بیماری جدی ایجاد کند؟

شواهد بسیار دال بر این است که استرس عامل بسیار مهمی در بیماریها و مشکلاتی مثل فشارخون بالا، بیماری های قلبی و دیابت می باشد.

اگر بطور مداوم انرژی خود را به خاطر ذخیره انرژی حرکت دهید، هیچوقت انرژی اضافی ذخیره نخواهید کرد. سریعتر خسته شده و احتمال بروز دیابت در شما نیز افزایش مییابد. نتیجه فعال کردن بیش از حد سیستم قلبی-عروقیتان نیز به همین میزان خطرساز است: اگر فشارخون شما وقتی از یک شیر فرار می کنید، تا 140/180 بالا برود، نشان می دهد که خود را با موقعیت تطبیق داده اید، اما اگر هر بار که اتاق فرزندتان را شلوغ پلوغ ببینید باز فشارخونتان روی آن مقدار برسد، ممکن است در معرض ابتلا به مشکلات و بیماری قلبی باشید.

آیا می توان استرس را در حملات قلبی یا سکته دخیل دانست؟

بالا بودن فشار خون باعث می شود که قلب بیشتر و سخت تر از حد نرمال کار کند و خطر حملات قلبی، سکته، و نارسایی کلیه ها در این شرایط بیشتر می شود. طبق یک تحقیق جدید، استرس فکری باعث جمع شدن و انقباض لایه داخلی رگ های خونی می شود که ممکن است احتمال مرگ های قلبی را افزایش دهد.

درواقع، در سپتامبر 2004، محققان کانادایی تحقیق برجسته ای بر روی 25،000 نفر از 52 کشور انجام دادند که عوامل اصلی بیماری های قلبی را مشخص کرد. این تحقیق دریافت که استرس طولانی مدت احتمال بروز حملات قلبی را دو برابر می کند. تحقیق دیگری دریافت که افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، طی استرس های احساسی با خطرات بیشتری از مشکلات قلبی روبه رو هستند.

آیا استرس بر دیابت نیز تاثیرگذار است؟

محققان اکنون باور دارند که استرس می تواند بر دیابت نیز تاثیرگذار باشد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، هورمون های استرس در مواجهه با استرس های فیزیکی مثل بیماری یا آسیب دیدگی، می تواند سطح گلوکز را در خون بالا ببرد.

در سالهای اخیر سازمان هایی مثل انجمن دیابت امریکا، انجمن قلب امریکا، و انجمن سرطان امریکا روی رابطه بین استرس و وضعیت هایی که در تلاش برای مداوای آن هستند، تمرکز کرده اند.

آیا برخی افراد بیشتر در معرض استرس هستند؟

دقیقاً به همان صورت که برخی افراد بیشتر از سایرین نگران می شوند، استرس در بعضی از ما واکنش فیزیکی قوی تری ایجاد می کند. و افرادیکه در جوانی بدنشان بیشتر در مقابل استرس تهییج می شود، ممکن است از آسیب های دراز مدت آن در دوران پیری رنج برند. در یک تحقیق جدید، جوانانی که با افزایش فشارخون به استرس واکنش می دادند، در سنین چهل سالگی بیشتر در معرض ایتلا به فشارخون قرار می گیرند.

به طور کلی افرادیکه واکنش فشارخون آنها درمقابل استرس بیشتر بوده، بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون هستند.

تحقیق دیگر رابطه مستقیمی بین اضطراب، استرس، و واکنش های ناسالم پیدا کرده است. طبق این تحقیق، بالا بودن استرس فکری، به ویژه اضطراب های مربوط به ترس، بروز مرگ های قلبی را در خانم ها افزایش می دهد.

برای کاهش استرس در زندگی چه باید کرد؟

بهترین استراتژی ها برای برورد با استرس شامل ایجاد تغیرات سالم در شیوه زندگی می شود به صورتیکه زمان بیشتری برای استراحت و آرامش وقت گذاشته شود. داشتن مقدار مناسب ورزش در روز به از بین بردن فشارهای روحی کمک کرده و باعث می شود بتوانیم خوابی عمیق تر و باکیفیت تر داشته باشیم. داشتن یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی در شب در کنترل استرس شما نقش موثری دارد.

تکتیک های تمدد اعصاب هم میتواند کمک کننده باشد. از تمرینات تنفس عمیق یاغ درمان های تمدد اعصاب که در آن عضلات را ذره به ذره ریلکس می کند، بهره جویید. مدیتیشن، یوگا و انجام حرکات کششی نیز روشی بسیار عالی برای مقابله با استرس به شمار می رود. باید این روشها را امتحان کنید تا ببینید که کدامیک از این تکنیک ها بهترین کارایی را برای شما دارد. در دراز مدت تاثیرات آنرا مشاهده خواهید کرد.

دلسوخته